Jan's moestuin

10/01/2006

September 2006

September is een van de mooiste maanden op de moestuin. Vrijwel alle groente is te oogsten en er is veel werk.



Bij veel mensen zie ik enorme stukken land braak liggen, maar ik moet altijd zoeken naar een vrij plekje om te zaaien.





Deze maand heb ik spinazie, veldsla, sla en radijs gezaaid. De hele maand heb ik kleine slaplantjes uitgepoot in mijn tuin en mijn kasje.

Van een buitenlandse reis heb ik spinaziezaad meegenomen. Ik heb een aantal rassen uitgezaaid en dat gaf een mooi veldje in de tuin:



Op het moment ben ik nog veel bezig met schoffelen en wieden. Verder vergt de compost veel aandacht. Ik heb drie compostvaten en nadat ik de zaak een paar keer omgezet heb gaat het op een bewaarhoop van gaas. Ik bewaar de compost het liefste een jaar voordat ik het gebruik. De takkenversnipperaar die ik gekocht heb levert zeer snel verteerbaar materiaal op. Het is alleen jammer dat het veel tijd kost om de zaak te versnipperen.

Het is jammer dat het aantal plaaginsecten elk jaar toeneemt. Ik heb het al gehad over de koolvliegen en uienvliegen De schade van wortelvliegen viel mee dit jaar. Misschien komt dat vanwege de veldsla die ik er tussen heb gelegd en gezaaid. Volgens sommigen houdt de geur van veldsla (met name de bloeiende) de wortelvlieg weg.Een nieuwe plaag is wortelluis. Die wordt verspreid door oranje gekleurde mieren. Al mijn andijvie is dood gegaan en nu zitten ze op de roodlof en de ijsbergsla. De andere slasoorten vinden ze kennelijk minder lekker, maar die worden ook aangetast. Gelukkig heb ik veel geplant, dus we hebben genoeg sla te eten.

De paprika’s in de kas beginnen te kleuren.



In mijn knolselderij heb ik net als voorgaande jaren weer roest of Septoria gekregen. Toch zitten er wel een kleine knolletjes aan. Eigenlijk is knolselderij niet zonder fungicide te telen (helaas).



Binnenkort ga ik de eerste witlof opgraven en opzettten.

Als toegift nog een vreemde pompoen uit eigen tuin:

Labels:

16 Comments:

  • Welkom bij de loggers

    By Anonymous Anoniem, at 9:27 p.m.  

  • nou jan, hartstikke leuk. blijven we goed op de hoogte van al het groen. ;)

    By Anonymous Anoniem, at 8:33 a.m.  

  • Proficiat met je nieuwe blog! Hopelijk komen er veel piepen om van je ervaring te leren!

    By Anonymous Anoniem, at 9:02 a.m.  

  • goeiemorgen jan,
    leuk zo'n log,
    ik hoop er wat van te kunnen leren,

    pik je er ook af en toe een ding uit wat je extra belicht..
    aan hoe het te behandelen om er wat aan te krijgen :-))
    boontjes...
    helemaal mislukt bij mij van het jaar:-((
    wat heb ik verkeerd gedaan ??

    groetjes
    klaproos

    By Anonymous Anoniem, at 10:04 a.m.  

  • Een hoewel op verzoek geuit, doch niet minder gemeend: succes!

    By Anonymous Anoniem, at 10:12 a.m.  

  • Ah, Jan de moestuinman, dat klinkt goed. Gaan we hier ook tips en adviezen (of is dat hetzelfde?) krijgen?
    Veel succes.

    By Anonymous Anoniem, at 10:27 a.m.  

  • Da,s inderdaad een moestuin.

    By Anonymous Anoniem, at 2:04 p.m.  

  • Vandaar die mooie foto's bij vrouwlief. Ze heeft jouw passie overgenomen!
    Succes met je moestuinlog :-)

    By Blogger Maurice, at 4:20 p.m.  

  • onderin op de pc las ik:
    Jan SMOES-tuin.
    oei-la-la,

    maar dat is eigenlijk zo gek nog niet,
    thuis heette Appelmoes wel eens 'smoes'!

    By Anonymous Anoniem, at 6:29 p.m.  

  • Nou, heel veel succes er mee!

    By Anonymous Anoniem, at 6:44 p.m.  

  • Geweldig zo'n tuin! In Amsterdam kennen we de Schooltuinen en dan kijken kinderen hun ogen uit als ze een echte courgette zien groeien of een krop sla uit de tuin halen. Ik zal de kids verwijzen naar je web-log, daar kunnen die stadse kinderen nog veel van opsteken!

    By Anonymous Anoniem, at 10:08 p.m.  

  • curieus als ik ben ..
    kom ik hier ook 'ns neuzen! ;-))


    ik krijg er zowaar honger van! ;-)

    By Anonymous Anoniem, at 11:57 p.m.  

  • Hij ziet er prachtig uit die moestuin van jullie. Ik kom zeker af en toe eens neuzen. Succes ermee!

    By Anonymous Anoniem, at 12:12 a.m.  

  • Dit wordt een blijvertje!

    By Anonymous Anoniem, at 12:24 p.m.  

  • Beste Jan, Je verhaal over de maand september gelezen. Erg leuk. Ik ben een heel enthousiaste tuinierster. Ik heb 400 vierkante meter tuin. Ook ik moet alijd zoeken naar een kaal plekje om te zaaien en ook ik zie vaak op andere tuinen alles al braak. Jammer. Dit najaar kan ik echter niets meer zaaien omdat het hele tuincomplex over ca 1 tot 2 maanden verhuisd naar een nieuwe lokatie. We beginnen dus opnieuw. Hierbij ben ik van plan om jouw wisselteeltschema te gaan gebruiken.
    Als je nog tips hebt dan hou ik me aanbevolen.

    By Anonymous Anoniem, at 7:27 p.m.  

  • Beste Fleur,

    Bedankt voor je reactie. Jammer dat je moet verhuizen. Ik raak altijd gehecht aan een stukje grond dat ik een tijdje bewerkt heb.

    Veel sterkte met je nieuwe stuk. Ik hoop dat je er op vooruit gaat.

    Mocht je nog vragen hebben, dan stel je ze maar. Je bent duidelijk bedreven in het zoeken op internet, want deze pagina is al niet meer zo makkelijk te vinden.

    Ik ben van plan om mijn oude pagina's beter zichtbaar te maken.


    Met vriendelijke groeten,


    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 9:41 p.m.  

Een reactie posten

<< Home