Jan's moestuin

10/03/2006

Hoe verbouw je bonen

Naar aanleiding van de vraag van Klaproos:

Bonen zijn gemakkelijk te verbouwen op plaatsen met voldoende licht. In veel achtertuinen wil dat door bomen, huizen en schuttingen nog wel eens tegenvallen. Verder moeten ze een beetje gevoerd worden met water en compost. Natuurlijk moet je het onkruid ook weg houden.


Mijn Franse bonen in September 2006.

Stam- of struikbonen kun je zaaien van half mei tot half juli op rijen van ongeveer 35 cm uit elkaar. De bonen leg je op 5 cm van elkaar. (Volg ook de aanwijzingen op de verpakking.) Zaai ze niet te diep: Oude mensen zeggen altijd dat ze de klok moeten kunnen horen luiden. Misschien dat het daarom bij mij zo goed gaat. Ik woon naast de kerk. O ja en de grond mag niet te los zijn.

Op de volgende site vindt je veel teeltbeschrijvingen van groentes: plantaardig.com[klik]
Klik daarna op: "De teelt van bonen".

Ik probeer altijd om zo vroeg mogelijk in het jaar bonen te hebben. Soms zaai ik al eind april. Met een oud stuk vitrage probeer ik de bonen vorstvrij te houden (lukt niet altijd). Eind juli probeer ik ook nog wel eens te zaaien. Dan kan ik begin oktober nog oogsten.

Als je eind juni een paar stokbonen (bij voorkeur pronkers, een soort snijbonen) zaait, kun je ook nog tot in oktober oogsten. Na de eerste nachtvorst is de pret over.


Mijn stokbonen (pronkers) in augustus 2006.

3 Comments:

  • Hallo, kwam op je site na een zoektocht naar boerenkoolzaad.
    (ik woon in de usa en kan het juiste ras zaad niet vinden en we zijn nog steeds verslingerd aan de boerenkool - verzenden van zaad blijkt echter illegaal)
    In tegenstelling tot in Nederland heb ik hier ruimte in mijn tuin om het hele jaar van te kunnen eten - theroretisch. maar ja, we willen niet te veel van dat genetisch gemanipuleerde spul - de 'round up' varianten die hier bekend zijn.
    Aardige en informatieve site, ik zal zeker af en toe kijken hoe de peentjes d'r bij staan.
    Ik ben overigens Nieema's echtgenoot, haar nederlands is niet zo geweldig, dus schreef ik maar. veel succes! Jan S Thasing

    By Blogger A Healing Village, at 9:13 p.m.  

  • Beste Nieema en Jan,

    Bedankt voor jullie comment. Ik hoop dat jullie dit nog een keer lezen, want ik heb geen e-mail adres van jullie.

    Hebben jullie al een zaadhuis in de USA gevonden dat boerenkool verkoopt?

    Ik geloof dat ik iets gevonden heb: http://www.ferry-morse.com/product_view.asp?id=7425

    Ferry noemt het Kale Dwarf Blue Scotch. Volgens mij is dat wat wij Boerenkool noemen.

    Volgens mijn VELT moestuinboek noemen Engelsen boerenkool Kale of Collard. Je zou dus ook op die namen kunnen zoeken.

    Een aanrader. Oogst de Boerenkool als het buiten koud is. Hij is dan lekkerder en je krijgt er geen maagklachten van. Wij stoppen na februari met oogsten om die reden. De kool gaat dan weer groeien en wordt slechter verteerbaar.
    Ik heb geen idee waar je zit in de US. Ik kan me voorstellen dat Boerenkool in het Noorden of Oosten niet zo winterhard is als bij ons, dus dan moet je in de herfst oogsten.

    Veel succes met jullie tuin.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:54 p.m.  

  • Dank je:
    Ondertussen hebben we de collard greens als vervanger voor boerenkool gevonden.
    De kale die je me aanraadt van ferry morse is er een van de dwerg varieteiten. De reuzen boerenkool is hier niet te vinden.
    Zaadjes die ik een maand of wat geleden in mijn bagage mee wilde nemen, zijn in beslag genomen.
    We kunnen er mee leven, collard green en mustedgreen zijn door bijna het hele seizoen te kweken. Daar doen we het nou maar mee.

    By Blogger Unknown, at 4:01 p.m.  

Een reactie posten

<< Home