Jan's moestuin

10/31/2006

Oktober 2006

De meeste moestuinders hebben in oktober al veel opgeruimd en oogsten nog wat andijvie, boerenkool en misschien nog wat andere wintergroenten. Ik heb echter nog van alles staan:




Ik ben druk aan het spitten. Ik spit een spa diep, maar in de voor die zo ontstaat steek ik nog een keer met mijn spade om boomwortels en die van de taxushaag nog wat dieper kapot te steken. Zo maak ik de grond twee spades diep los zonder al het gedoe met de normale manier van twee spades diep spitten.



Natuurlijk ben ik ook aan het opruimen en probeer ik nog zo veel mogelijk compost van tuinafval te maken voor volgend jaar. De compost die een jaar op de hoop heeft gelegen heb ik zo snel mogelijk op de lege stukken uitgestrooid. Ik hoop dat er nog wat zaad uit de compost wil kiemen zodat ik er in het voorjaar minder last van heb.


Ik probeer zo lang mogelijk door te gaan met oogsten zoals hieronder rechstreeks gezaaide snijsla.




Van mijn werk heb ik slaplantjes meegenomen en door het zachte weer tot nu toe kan ik daar nog goed van oogsten. De wortelluizen (zie september) zijn nog wel aktief, maar die hebben niet alle plantjes gedood.



Op de foto van de sla zie je "mooie" gele vlekjes. Daaronder zit valse meeldauw ook wel Bremia genoemd. Deze schimmel kan sla helemaal vernielen, maar meestal is de binnenkant nog goed te eten en is alleen het oude blad aangetast.




Op de laatste dag van de maand heeft mijn vrouw de mooie paprika's uit ons kasje geoogst. Ze had op internet [klik] een lekker recept gevonden. Op deze site van paprikatelers staat een mooi recept met: zoete paprika's (de mijne zijn vast niet zo zoet, maar ook lekker), pastinaken en pesto. De eerste twee kunnen we nog vers oogsten en de basilicum zit nog in de diepvries.




Vanavond heerlijk gegeten!

Zoals je op de foto's kunt zien, zijn we nog steeds volop aan het oogsten (sla, pastinaak, spinazie, groenlof, diverse kolen, wortels etc.) en uit de tuin aan het eten. Als er binnenkort nachtvorst komt dek ik de kwetsbare groenten met oude vitrage af (met dank aan mijn oudtante).

In de kas staan nog tomaten, paprika's en sla. Binnenkort moet ik de tomaten opruimen. Ik vind ze nu nog echter nog te goed. Ik ga dan radijs en spinazie zaaien.

Komende weken ga ik ik witlof opgraven en in emmers zetten. Het grootste deel komt in de koude schuur en een klein deel laat ik uitgroeien in de kelder.

Labels: