Jan's moestuin

1/06/2007

december 2006



Slaoogst in december:
Ik moet maar eens stoppen met opmerkingen over het weer. De bovenstaande foto geeft de oogst van diverse slaplanten van 22 december te zien. De mooiste plantjes komen uit de vollegrond. Ik heb op nieuwjaarsdag ook nog sla uit de tuin geoogst!

Zaadcontrole:
Ik ben altijd erg zuinig met het dure groentezaad. Ik vindt het echt zonde om een zakje in een keer leeg te zaaien en op een stokje voor het rijtje te zetten. Allereerst zaai je dan natuurlijk veel te dicht en moet je later uit gaan dunnen (zonde werk). Met een pakje zaad kun je meerdere keren per jaar zaaien en vaak verschillende jaren doen. Wie wil er nu 20 kolen of slakroppen op hetzelfde moment oogsten!



In december en begin januari zoek ik altijd uit wat er nog kiemt van het overgebleven zaad.
Ik leg dan een flinke laag WC-papier in een oud ijsbakje en maak dat nat. Op het natte papier leg ik een klein rijtje van 5-10 zaadjes. De bakjes sluit ik af met wat huishoudfolie en een elastiekje.
Na een aantal dagen kan ik zien welke zaadjes nog kiemen.

Er zijn wel een paar zaken waar je rekening mee moet houden:
- Niet al het zaad kiemt even snel. Selderij- en peterseliezaad kiemt bijvoorbeeld erg langzaam.
- Slazaad heeft licht nodig om te kiemen.
- Bijvoorbeeld tomatenzaad heeft een hoge temperatuur nodig om te kiemen.
- Spinaziezaad kiemt bijvoorbeeld beter bij lage temperaturen.

Na de juiste kiemperiode weet ik precies wat ik moet bestellen.



Ik heb onderhand al 150 zakjes groentezaad uitgelegd, dus je kunt je voorstellen dat ik niet al het zaad jaarlijks opnieuw bestel. Met het bloemenzaad moet ik nog beginnen.

De kiemkracht van zaad kan overigens flink verschillen. Het is afhankelijk van:
- De bewaaromstandigheden (temperatuur en luchtvochtigheid) zijn erg belangrijk: Ik bewaar groentezaad altijd in de gangkast. Die kast is droog en heeft een redelijk constante en niet te hoge temperatuur.
Ik heb wel eens zaad van mijn schoonvader gekregen dat een paar maanden in de gereedschapkist op zijn tuin had gelegen, maar daar zat de schimmel op.
- De kwaliteit van het zaad kan varieren op het moment dat je het koopt: Ik heb wel eens 12 jaar met een zakje slazaad gedaan, maar ook wel eens 2 jaar! Kijk uit voor tuincentra die het zaad in een warme vochtige kas hebben staan!
- Slazaad en pompoenenzaad gaan bijvoorbeeld langer mee dan zaad van pastinaak en schorseneer.
- Soms gaat hybridezaad (bijvoorbeeld van bloemkool) minder lang mee dan zaad van open bestoven rassen. Ik heb het idee dat dat de laatste jaren wat aan het veranderen is.

In sommige tijdschriften wordt beweerd dat oude rassen beter tegen ziekten en plagen kunnen dan nieuwe hybride rassen. Ik heb heel andere ervaringen! Maar een heel klein percentage van de oude rassen hebben ziekteresistenties. Veredelaars besteden tegenwoordig veel aandacht aan ziekteresistenties.
Het vak waar ik kool teel is bijvoorbeeld vrij klein, daarom wil ik een goede kans hebben dat de koolplanten die ik poot een goede oogst opleveren. Met hybriden heb ik meer succes dan met oude open bestoven rassen. Hybriden zijn wel uniformer en alle planten van hetzelfde ras zijn oogstrijp op dezelfde dag. De oplossing is: meerdere rassen zaaien of een aantal keren zaaien.

oogst op de tuin:
We oogsten op dit moment nog wortelen, schorseneren, pastinaken, knolselderij, sla, groenlof, spinazie, spruitkool, boerenkool en sluitkool.
Uit de kas heb ik de laatste paprika's geoogst en oogst ik nog een beetje sla.
In onze kelder hebben we nog witlof geoogst.



Werk op de tuin:
Ik ben nog druk bezig met compost, zowel het opzetten en omzetten als het verspreiden van de oude compost van vorig jaar. Binnenkort ga ik weer wat mest halen.
Ik ben ook nog wat aan het spitten en heb al wat onkruid geschoffelt die uit het zaad van de mest en compost komt. Verder zijn we af en toe aan het wieden.
De regentonnen heb ik ook omgekeerd vanwege de verwachte nachtvorst, maar dat bleek zoals bekend weer wat te voorbarig te zijn.

Labels: