Jan's moestuin

1/11/2007

augustus 2006

Jansmoestuin in augustus.

Dit is gebaseerd op een oude bijdrage van mij op digirent [klik]


Deze maand een hele speciale foto van mijn moestuin. Mijn familieleden mochten meevliegen met een klein vliegtuigje vanaf Budel bij Eindhoven.



Augustus was een vreemde maand. Eerst heel heet en droog en nu wat meer water, maar bij ons vielen de hoeveelheden eerst erg mee. Na dus een tijdje weinig meer gedaan te hebben dan water geven kan ik nu eindelijk weer wat planten en verplanten.



De eerste Chinese kool die ik niet verspeend heb vanwege de droogte doet het ook goed. Ik ben druk met sla, kool, aardbeien, andijvie en groenlof.
De groei van de kleine planten begint wat tegen te vallen door de temperatuur. Ik vermoed ook dat er een tekort aan stikstof begint te ontstaan na al de regen. Ik heb dus maar een klein beetje stikstof bijgestrooid.



De prei groeit zoals de kool zou moeten groeien. Op de foto zie je hybrideprei die ik in juni geplant heb. Ze is beter dan mijn voorjaarsprei!



De pronkers geven eindelijk boontjes na alle abortus tijdens de droogte. Zaaien gaat ook weer, maar ik heb wat weinig plek.

Na het nemen van de laatste aardbeistekken kan ik weer wat omspitten. Op het programma staan: spinazie, radijs, veldsla, pluksla en misschien nog wat late groenlof en andijvie (voor de kas).



Oogsten doen we volop. Mijn vrouw heeft pesto gemaakt van de basilicum en van wat we ingevroren hebben kunnen we nog heel wat potten maken.



Verder heb ik boontjes, uien, wortelen, courgettes (maar die groeien nu wat langzamer) en af en toe een kool. De kool heeft het heel moeilijk gehad met het warme weer en alle koolvliegen.

In de kas heb ik nog steeds komkommers al beginnen de planten nu toch flink te verslijten. De tomaten groeien ook prima, al verdwijnen er een hoop voordat ze helemaal rood worden (familieleden?).



Als laatste nog een foto van een liefhebber van venkel. Voor ons is het bijna een vaste gast aan het worden. Zie de discussie [klik] op digirent voor meer details.



Groeten uit Jansmoestuin

5 Comments:

  • Ik wil zelf eens proberen hoe dit werkt.

    Je kunt anoniem reageren of onder een naam met password als je het vaker wilt doen.

    In alle gevallen moet je een paar letters overtypen. Dit is om te voorkomen dat verkopers mijn blog gebruiken om hun waren aan te prijzen.

    Jansmoestuin

    By Blogger jansmoestuin, at 11:03 a.m.  

  • Hallo Jan,

    Prachtige moestuin!

    Misschien zou je me kunnen helpen met het volgende. Ik heb een broeibak gemaakt met 30 cm paardenmest onder 20 cm tuinaarde. Mijn uitdaging is om extra vroege stamslabonen te hebben. (Ik weet dat ze vorst, kou en te lang nat niet verdragen) en dat ze een minimale temperatuur nodig hebben om te groeien. Normaal plant je ze na de ijsheiligen maar, zoals vermeld, was dit een probeersel. De bonen heb ik binnen (warm) laten ontkiemen en een grote plant met kluit geplant (jiffypotje) de laatste week van maart (!). De eerste 2 weken groeide ze aardig weg maar nu worden ze lichtgroen en geel. de jonge blaadjes krullen echter niet. Ik heb er enkele uitgegraven en ze staan niet met de wortels in de paardemest. Er staan ook bloemkool, broccoli, rode biet, wortelen, sla en andijvie in debak en die groeien prachtig. Kan dit ammoniakschade zijn? Vorst en koude kan het volgend mij niet zijn want we hebben een extremen maand april. De grond is warm van het broeien en snachts zijn de ramen altijd dicht en overdag wordt er licht gelucht bij zoninstraling. Of is dit ammoniakschade door te zuinig luchten? Of betekent dit dat de 20 cm grond te zout is? Of zou het gietwater te koud kunnen zijn?

    graag je reactie

    Mvg


    Ron

    By Anonymous Anoniem, at 9:03 a.m.  

  • Beste Ron,

    Bedankt voor je compliment, reactie en goede omschrijving van je probleem.

    Je geeft zelf al verschillende oorzaken aan waarom het mis is gegaan.

    Ik heb zelf weinig ervaring met broeilagen. Ik heb het denk ik nog geen vijf keer gedaan in mijn lange moestuinleven.

    In mijn tuinboek van VELT staat een mooie omschrijving. Er wordt daar aanbevolen om de paardenmest met stro en blad te mengen. Het doel is volgens mij om een zodanig mengsel van een derde tot de helft stro en blad (koolstof) en mest (stikstof) te maken dat je wel broei krijgt, maar dat er niet te veel stikstof vrij komt.

    Ik zelf heb de broeilaag altijd afgedekt met een laag blad. Pas na een paar dagen, na de eerste warmtestoot, wordt de broeilaag geleidelijk afgedekt met 30 tot 35 cm teeltaarde.

    Luchten wordt aanbevolen om gassen te laten ontsnappen.

    Uit je omschrijving blijkt dat de andere gewassen wel groeien. Over het algemeen wordt aanbevolen om bonen niet te sterk te bemesten. Sommigen stellen dat ze een hekel aan verse mest hebben. Ik heb de ervaring dat een beetje verse mest vaak wel kan al is compost beter.

    Een te hoge zoutconcentratie in de grond lijkt me toch de meest waarschijnlijke oorzaak van je probleem. Door verdamping komen de zouten met stikstof naar boven. Haarwortels zitten ook vaak veel dieper dan je kunt zien.

    Overgevoeligheid voor dampen lijkt me ook niet uitgesloten. Op de andere oorzaken die je noemt zou ik de volgende keer ook meer letten.

    De volgende keer zou ik de hoop opbouwen zoals boven beschreven en afdekken met meer grond (minimaal 35 cm).

    Ik ben benieuwd hoe het dan gaat lukken. Op dit moment kun je alleen nog maar veel water geven. Doe dat bij voorkeur ´s ochtends als je de bak open zet.

    Je kunt nog een keer je vraag bij Luc Dedeene neerleggen. Zie de linken naar Groenten in het Nieuws op mijn eerste pagina. Ik ben benieuwd waar hij mee komt.

    Veel succes met je tuin en de broeibak volgend jaar.

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 9:12 a.m.  

  • Hoi Jan,

    Leuk om bij te kunnen houden hoe de ontwikkelingen in je moestuin zijn.
    Bij mij beginnen de aardperen nu ook 1-voor-1 boven de grond te schieten. Tot nu toe heb ik al sla (ok, ok, kroppen zijn nog niet echt volgroeid, maar ze smaken prima) en asperges kunnen eten. Spinazie is er uiteraard ook al en er hangen al heel veel peulen aan mijn erwtenplanten (begonnen in januari in schuur).
    Nieuwe probeersels van dit jaar: brave Hendrik en kousenband.

    Groet, Bart

    By Anonymous Anoniem, at 8:18 p.m.  

  • Hallo Jan,

    Bedankt voor je reactie. Ik ben er denk ik uit. De grond bleek erg zuur te zijn (Ph 4-4, 5) waardoor meststoffen niet meer goed werden opgenomen. Ik heb wat kalk gestroid en later een heel klein beetje 12-10-18 en nu zie je de planten er gewoon 'doorheen' groeien. Over 2 weken kan ik al de eerste sperziebonen plukken! Volgende week gaan niet klimmende kouseband in de broeibak met nieuwe paardemest. Ik ben benieuwd.

    groeten Ronny

    By Anonymous Anoniem, at 1:35 p.m.  

Een reactie posten

<< Home