Jan's moestuin

3/04/2007

Februari 2007


(Met dank aan huisgenoot klik voor de foto.)

De lente lijkt in aantocht.

De kas:
Ik ben al druk aan het zaaien geweest in de kas. De eerste radijs, veldsla, spinazie, worteltjes en stengeluitjes zitten al in de grond.
Er staan nog een paar slaplantjes. Waarschijnlijk oogst ik daar zaad van. (Slazaad van de nieuwste rassen bij Oranjeband is nu al 3.50 per pakje!)


Binnen heb ik sla, koolrabi, spitskool, prei en knolselderij gezaaid. Voor knolselderij is het nog wat vroeg, maar wellicht lukt het met Prinz (schietresistent ras).

Buiten oogst:
Buiten staan nog worteltjes (lekker zoet na de winter), pastinaken en wat veldsla en spinazie.
Ik denk dat de spinazie afgekeurd wordt, dus die spit ik binnenkort onder.


pastinaken

Haverwortel:


Ik heb al eens eerder bericht over haverwortel: zie digirent/moestuin klik.
Mijn zoon heeft de haverwortel (Salsifis) geoogst. Ik was heel benieuwd, maar het viel tegen.
Allereerst waren de wortels erg klein en onregelmatig. Dat kan verklaard worden door de late zaai en droogte.
Mijn vrouw heeft ze eerst gekookt en daarna geschild, wat een heel werk was. Er zaten wortels met bruinverkleuringen tussen en die bleken erg bitter te zijn.
De smaak was hetzelfde als die van schorseneer. Schorseneren geven echter veel mooiere en langere wortels en minder van die bruinverkleuring.
Het is leuk om eens wat ouds te proberen, maar sommige groentes zijn met reden vergeten.


Voorbereidingen voor het seizoen:
Er is natuurlijk volop werk; opruimen, compost opzetten, wieden, bemesten, spitten en het eerste zaaiwerk. In mijn oude tuin en



op mijn nieuwe stuk.




Het seizoen begint te komen. Er zijn in de tuin al weer wat gasten wakker. De eerste vlinders hebben we ook al weer gezien.




Ik ben benieuwd naar je reactie.


Tot de volgende maand.