Jan's moestuin

4/10/2007

mijn teeltplan



De vakken in mijn tuin in april vorig jaar.

Ik ben in 1992 begonnen op een moestuin op de Wageningse Eng. De grond is daar puur zand en de tuin zat vol met knolvoet. Daarom heb ik een schema bedacht waarbij de kool eens in acht jaar terug komt op hetzelfde vak.

Het roulerende deel van de tuin is ingedeeld in 8 vakken, die elk jaar opschuiven. Na wat praktische veranderingen ben ik in de loop der jaren op het volgende schema gekomen:

1. bonen
2. bladgewassen en radijs
3. knolgewassen en mais
4. peul, erwt, tuinboon en pompoen
(de erwten etc. zet ik op 1 meter, waar ik later de pompoen tussen poot)
5. prei, wortel en ui
6. kool
7. aardbei
8. aardappel

De mooiste opvolging is aardappel, aardbei en kool. Ik teel middelvroege aardappels die in juli gerooid worden. Daarna is er genoeg tijd om nieuwe aardbeistekken te zetten, die komen dus op het aardappelveld. Er tussen zet ik vaak nog wat kruiden of bladgewassen.

Het jaar erop oogst ik de aardbeien. De slechtste planten rooi ik direct na de oogst en daar kan al wat overwinteringskool geplant worden.

De beste rijen laat ik voor nog een tweedejaars oogst staan. Na deze tweede oogst en het rooien van de aardbeiplanten kan hier boerenkool en andere kool op geplant worden. Officieel mag er op de plaats van de winterkool niets nieuws gezet worden, maar zo consequent ben ik meestal niet. Boerenkool is ook niet zo vatbaar voor knolvoet.

Sommigen valt misschien op dat radijs, een familielid van de kool in het bladgewassenvak staat. Radijs is een zo'n korte teelt dat knolvoet geen kans heeft.

Het schema werkt zo goed dat ik het nu ook in mijn nieuwe moestuin in mijn achtertuin gebruik.



De foto is in mei 2006 gemaakt. Je ziet de volgende vakken:

3. knolgewassen en mais.....................2. bladgewassen en radijs
4. peul, erwt, tuinboon en pompoen......1. bonen
5. prei, wortel en ui............................8. aardappel
6. kool.............................................7. aardbei

Labels: