Jan's moestuin

4/28/2007

tweede helft april 2007



Drukte in de moestuin:
De weekenden rond Koninginnedag en 5 mei zijn altijd de drukste van het jaar.
Vrijwel alles kan gezaaid of gepoot worden in die weekenden.



Dit is de leukste tijd van het jaar de eerste groente kan geoogst worden en er kan immers van alles gepoot en gezaaid worden. Het plaatsen van de bonenstaken maakt de tuin weer compleet.



Er staan bij mij veel planten klaar om gepoot te worden en er is nog een beetje plaats om te zaaien. Ik heb nu ook de eerste vakken vol gepoot en gezaaid.



Pootwerk:
Zoals je deels op de foto's kunt zien, ben ik sla, kool, knolvenkel en venkel aan het uitplanten. De plantjes zijn met zorg opgekweekt en staan nu af te harden onder gaas om te voorkomen dat de duiven er aan gaan pikken. De kool moet nu voorzien worden van een koolkraag. Ik heb de eerste radijsjes met gangen van de koolvlieg geoogst.
Vorig jaar bleek dat de droogte de wortelvliegplaag heeft verminderd. Niet te vaak water geven zou dus gunstig kunnen zijn.

Zaaiwerk:
Ik heb de afgelopen 14 dagen de volgende gewassen buiten in de tuin gezaaid: spinazie, sperziebonen, witlof, basilicum en andere kruiden, diverse soorten snijsla en spinazie. De bonen zaai ik rijtje voor rijtje, dan is niet alles gelijk klaar om te oogsten.

In de kas heb ik kruiden, kool en sla in bakken en potjes gezaaid. Binnen heb ik alle pompoen en courgette in tray's gezaaid. Zodra ik een keer 's avonds tijd heb ga ik de tomaten planten in de kas. Ik heb ook nog wat zaad van kousenbanden die in de kas gezaaid moeten worden. Binnenkort krijg ik weer komkomerplanten via mijn werk.


Oogsten:
We eten al weer verse producten uit de kas en de tuin. Uit de kas komt nu sla en spinazie. Uit de volle grond komen asperges, rabarber en radijsjes. De eerste sla en spinazie is ook oogstbaar. Helaas zitten er mineervliegen in de spinazie. Het lijkt er op dat de insecten ook beter gedijen met dit warme weer.



Ander werk (en wat doe ik tegen droogte):
Het belangrijkste werk is natuurlijk schoffelen (afgezien van het zaaien en poten natuurlijk). Elke keer na het water geven probeer ik zo snel mogelijk te schoffelen. Ik maak dan een isolerend laagje op de bovengrond, zodat de ondergrond minder uitdroogt.



Ik heb ook al wat tussen de rijen gewied. Brandnetel en straatgras gaan erg snel bloeien met dit weer.
Een andere truc tegen de droogte die ik toepas is het afdekken met oude vitrage, dat gaat de verdamping tegen, zorgt voor een iets lagere temperatuur overdag en voorkomt vraat door duiven. Ook pas uitgeplante planten krijgen een minder grote overgang met afdekking van vitrage.

Mijn advies is om niet te vaak water te geven en geef vooral veel in een keer. Krab eens in de grond met een stokje om te kijken hoever het water is doorgedrongen. Vaak valt dit zelfs na een half uur water geven nog erg tegen.
Luc Dedeene geeft nog veel meer tips voor droogte op zijn site: http://home.scarlet.be/groenteninfo/2007/04/teelttips-bij-droogte-in-de-moestuin.html

Ik heb nu de vitrage van de erwten en peulen afgehaald. Ik moet dan wel direkt een net over de rijen maken anders eten de duiven ze op. Ik heb het net nu ook al over de bloeiende aardbeien en kleine koolplantjes gedaan. De onderkanten heb ik zo strak mogelijk gespannen om te voorkomen dat er vogels in vast blijven zitten.


Nog een vraagje tot besluit: Wat is het bovenstaande gewas? Het is eetbaar en wordt nog veeel groter. In de "comments" op vorige bijdragen kun je een hint vinden.

Labels: , , ,

7 Comments:

  • Hallo tuinder,

    Als je klikt op comments kun je een vraag stellen of een bericht achterlaten.

    Ik probeer dan zo snel mogelijk een antwoord op deze blog te zetten.

    Nog leuker is dat anderen dat ook doen.

    Groeten Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 7:16 a.m.  

  • Hoi Jan,

    Wat een prachtige moestuin. Ik heb geen flauw idee wat voor plantje dat is, ben pas begonnen met een moestuin en die jonge plantjes lijken veel op elkaar. Gelukkig hebben ze van die gele stokjes te koop, labels noemen ze die :)
    Bedankt voor alle tips. Vraagje: je schoffelt zo snel mogelijk na het sproeien? Maar toch niet als de grond nog kledder is? De dag erna neem ik aan?

    Groetjes,
    Vertine

    By Blogger Vertine, at 8:00 a.m.  

  • Beste Vertine,

    Bedankt voor je reactie.

    Ik geef meestal 's avonds water, dus schoffelen komt de dag er na. Ik zit wel op zandgrond dus de bovengrond is redelijk snel weer droog.

    Het is inderdaad niet goed om te gaan kliederen in te natte grond. Je maakt dan meer kapot dan dat je goed doet.

    Ik wacht nog even op reacties op mijn vraagje. Het plantje komt niet uit een zakje zaad.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 5:24 p.m.  

  • Hoi Jan,

    Volgens mij is het plantje een aardpeer! Wij hebben die vorig jaar ook gehad en nu komt 'ie spontaan weer op.
    De oogst viel ons trouwens wat tegen, de aardpeertjes waren klein en dun, na het schillen bleef er niets meer over. Ook vielen de planten telkens om, heel onhandig.
    Heb je nog tips voor een betere oogst?
    Groeten, Annelies en Erwin

    By Anonymous Anoniem, at 5:19 p.m.  

  • Beste Anelies en Erwin,

    Hartelijk dank voor jullie reactie en compliment.
    Het plantje is inderdaad een aardpeer.

    Het is al weer een tijdje geleden dat ik voor het laatst aardpeer heb gehad in mijn tuin. Ik kan me inderdaad herinneren dat die omwaaiden. Mijn VELT tuinboek geeft aan dat de planten op een winderige plaats met palen gesteund moeten worden.

    Er zijn twee soorten aardperen. Erg onregelmatige, die moeilijk schoon te maken zijn en redelijk peervormige. Die laatste heb ik dit jaar voor het eerst. Vroeger had ik de onregelmatige.

    Ook weer volgens mijn tuinboek hoef je de knollen niet te schillen en kan je ze in de schil koken en opeten. Dat is met die onregelmatige knol niet zo'n succes, weet ik nog. Bij mij bleven er dan zelfs steentjes in zitten. Met de gladde zou het moeten kunnen.

    Je kunt de planten het beste zo lang mogelijk laten staan voordat je ze oogst, dan krijg je meer opbrengst. De knollen zijn winterhard. Alleen op natte plaatsen heb je kans dat ze gaan rotten. De muizen vinden de knollen trouwens heerlijk, heb ik gemerkt. Als de stengels omwaaien heeft dat natuurlijk effect op de opbrengst.

    Verder geeft mijn tuinboek aan dat een lichte organische bemesting de opbrengst zal verhogen. De opbrengst moet erg hoog zijn (30 tot 50 kg. per m2). Dat zegt natuurlijk weinig over de bruikbaarheid van de oogst. Het is wel zo dat hoe groter de knollen zijn, hoe makkelijker ze zijn te verwerken.

    Succes met de teelt of met het wieden (aardperen kunnen enorm woekeren).

    Groeten uit Jansmoestuin.

    By Blogger jansmoestuin, at 5:37 p.m.  

  • Meer info over aardpeer vindt je op: http://www.weekbladgroentenenfruit.nl/artikelen/id4709-19034/aardpeer-een-zoete-verrassing.html

    By Blogger jansmoestuin, at 5:49 p.m.  

  • Hallo Jan,

    Bedankt voor je berichtje in mijn gastenboek en natuurlijk de link op je site.
    Ik heb een link naar jou op mijn website gezet.

    Nog veel plezier en succes met je tuin en je blog.

    Groetjes Anneke (annekestuintje)

    By Anonymous Anoniem, at 10:15 p.m.  

Een reactie posten

<< Home