Jan's moestuin

5/07/2007

mei 2006

Deze bijdrage is gebaseerd op een oudere bijdrage van mij aan digirent klik.

In april 2006 had ik het te druk om een pagina te plaatsen.

Mijn tuin ziet er vanuit ons raam nu (20 mei 2006) zo uit:



Ik heb nu zo'n beetje alles gezaaid wat ik kan bedenken: witlof, schorseneer, pastinaak, stam en stokbonen, snijsla, sla, radijs, kool, uien, prei etc. etc.
Ik heb nog wat plek (eigenlijk te weinig) over voor een tweede of latere zaai van kool, mais, stok- en stambonen en sla en zo.
De gewassen beginnen nu goed te groeien en we oogsten nu: spinazie, radijs, snijsla en kropsla, rabarber en natuurlijk in Limburg: asperges (de foto's zijn van begin deze maand):







De kool zit nog onder het net tegen de duiven. Ik moet nu ook koolkragen plaatsen. Mijn radijsjes zaten al vol met gangen en ik heb de eerste aangetaste kool gezien.



De kardoen had ik eigenlijk moeten bleken. Maar ik kan me niet voorstellen dat je die stekelige stengels moet gaan eten. Volgens mijn collega's is Kardoen hetzelfde als Artisjok, dus ik wacht op vier lekkere bloembodems.


De aardbeien zien er veelbelovend uit. Veel bloemen en ze hebben deze week water gekregen. Het is alleen jammer dat mijn vrouw en mijn jongste zoon allergisch zijn geworden voor aardbeien. Eigenlijk niet verwonderlijk. Het eerste jaar dat we hier woonden hebben we op sommige dagen twee vergieten aardbeien met zijn vieren opgegeten.


Ik heb ook weer veel gepoot in de tuin: kool, sla, pompoen, courgette en knolvenkel. De knolselder moet nog, maar daar moest ik eerst plek voor maken.
In de kas is het meeste geoogst. Er staat nog wat kropsla. Ik heb de eerste komkommer en tomaat al weer gepoot. Daarover misschien de volgende keer meer.
Met vriendelijke groeten uit jansmoestuin.

7 Comments:

  • Hallo tuinders,

    De foto's van mei vorig jaar lijken verdacht veel op hoe de moestuin er nu (ongeveer drie weken eerder) uitziet.

    Wat zijn jullie ervaringen?

    Groeten uit Jansmoestuin.

    By Blogger jansmoestuin, at 5:32 p.m.  

  • Hoi Jan

    Jouw tuintje ziet heel verder dan mijn. Ik heb fotos op de link hieronder. Misschien het leuk is om te vergelijken met noord-holland. De fotos zijn vanaf het begin mei.

    http://www.flickr.com/photos/stitchedinholland/sets/72157600183658502/

    Groetjes, en bedankt voor het berichtje op mijn blog!

    By Blogger Ashleigh, at 8:37 p.m.  

  • Beste Jan,
    als aanvullend vraagje bij jou zeer informatieve reactie om mijn website bij het berich over asperges was ik benieuwd naar hoeveel aspergeplanten jij in de tuin hebt. En of jij dit voldoende of teveel vindt om regelmatig een maaltijd met asperges te bereiden voor een gezin?
    Kortom, wat kan jij als aantal planten aanraden aan mensen die graag asperges willen telen, enkel voor eigen gebruik?

    By Anonymous Anoniem, at 11:04 p.m.  

  • Beste Luc,

    Ik heb ongeveer 6.5 meter aspergeplanten. Daar staan nu nog een kleine 20 planten op.

    Aan het begin van het seizoen moet ik wat asperges een dag of wat in een natte theedoek in de koelkast laten liggen om na een volgende oogst aan een maaltje voor vier personen te komen. Later in het seizoen gaat dat wat sneller.

    We vriezen ook wat asperges in, ik schat ongeveer een derde. Ingevroren zijn ze ook lekker.

    Wat mij betreft is dit een prima hoeveelheid voor ons gezin. Als je wat minder ruimte hebt zou een plant of 10 ook kunnen. Minder zou ik niet doen, want dan moet je ze te lang bewaren voordat je een maaltje bij elkaar hebt.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:17 p.m.  

  • Beste Jan,

    Ik lees met veel plezier jouw artikelen! Ik wil op mijn aardbeiperceel [drie jaargangen aardbeien in drie rijen naastelkaar], een 8-tal aspergeplanten in nog een rij ernaast plaatsen. Weet jij een adres waar deze planten 2-jarig verkrijgbaar zijn? Ik ga voor groene asperges, dus zonder aanaarding!

    By Anonymous Anoniem, at 11:14 p.m.  

  • Beste Jacobus,

    Hier in Limburg is het vrij eenvoudig om aan aspergeplanten te komen. Ik heb ze bij Beeren in Neer gekocht. Gewoon tijdens werktijd binnen lopen en(in het Pools, grapje)naar de chef vragen en je kunt dan de planten kopen waar ze mee bezig zijn.

    Misschien zijn er ook wel bedrijven die ze speciaal aan hobby tuinders aanbieden, maar die ken ik niet. Je kunt wel zaad kopen van F1 hybriden. Alles met "lim" erachter bijvoorbeel Grolim is zeer bruikbaar. Open bestoven rassen geven veel bessen met zaden erin, dat is een lastig onkruid. Alle "witte" rassen kun je ook voor groene asperges gebruiken.

    Heb je trouwens nog opbrengst van je derde jaars aardbeien? Ik ben gestopt met mijn tweede jaars omdat er altijd zulke kleine aarbeitjes aan komen. Ik heb liever grote aardbeien van planten die sinds augustus het jaar er voor staan.

    Succes met je tuin.

    Jan

    By Anonymous Anoniem, at 5:47 p.m.  

  • Beste Jan, bedankt voor je reactie! Hahaha, ik denk dat ik maar niet zomaar bij een Limburgse kweker naar binnen ga wandelen, ik woon in Friesland, nabij Lemmer. Qua kilometers rijden een béétje veel! Wellicht zijn er kwekers die tweejarige plantjes kunnen opsturen. Anders zelf maar zaaien en wat langer wachten op de eerste oogst.

    Ik heb komend seizoen voor het eerst driejarige planten, Ik ben pas begonnen met een eigen moestuin. Over twee weken nog een kas erbij, dat gaat helemaal super worden. Compleet verslaafd inmiddels dus!

    De plantjes die ik heb geven inderdaad het eerste seizoen grote en het tweede seizoen veel meer kleinere. Het zijn echter wel doordragers. Ik ben benieuwd naar de opbrengst van de derdejaars, ik hou je op de hoogte!

    By Anonymous Anoniem, at 8:26 a.m.  

Een reactie posten

<< Home