Jan's moestuin

7/26/2007

jansmoestuin juli 2006/2007

Dit is een bericht dat gebaseerd is op een eerdere bijdrage van mij op digirent klik. Het blijft leuk om mijn tuin in juli 2007 te vergelijken met die van vorig jaar.

Dit jaar is het veel natter dan vorig jaar. Gelukkig hebben wij veel minder neerslag dan het westen van het land. Eigenlijk valt het hier reuze mee en valt er precies genoeg water om de tuin goed aan de groei te houden. Het zaaien kan dan ook gewoon doorgaan. Ik heb de aardbeistekjes voor de zekerheid wel afgedekt met vitrage, maar dat was eigenlijk niet eens nodig.


Beste tuinders,

Juli is voor mij een drukke maand. Veel werk in de tuin, mooi weer om te zeilen en ik ben twee weken op vakantie geweest.

Voor mijn vakantie heb ik in de kas gezaaide koolplantjes uitgepoot op hoop van zegen. Direct in de volle grond heb ik andijvie, sla, groenlof en paksoi gezaaid.

Van mijn werk heb ik preiplanten meegekregen en gepoot.Dankzij mijn buren die erg enthousiast water geven, was mijn tuin schitterend na terugkomst en dat ondanks het warme droge weer.



De kardoen wordt met de dag mooier. Als je goed kijkt op de foto, zie je nog een paar hommels op de bloem.

De pronkbonen beginnen ook al mooi te bloeien:



Ik zaai ze eigenlijk alleen maar omdat ik ze zo mooi vind. De bonen die er aan komen eten we wel op met een uitje of we vriezen ze in voor de winter.

Van de stambonen heeft mijn vrouw al 7 kilo geoogst en dat na de bonen die onze buren al opgegeten hebben.



De haverwortel waar ik eerder over geschreven heb groeit ook goed door. De kenners kunnen nog een enkele gewone schorseneer tussen de haverwortel herkennen. Schorseneerzaad blijft niet zo lang kiemkrachtig en ik had eigenlijk een nieuw zakje moeten kopen dit voorjaar.

Hier nog twee voorbeelden van mijn verzameling courgettes.



Op de site van VELT http://www.velt.be/ kun je overigens een hele handige tuinkalender downloaden. Ik ga nog maar eens kijken wat ik kan zaaien. Maar misschien is het beter om eerst op wat vochtiger weer te wachten.

Met vriendelijke groeten uit Jansmoestuin.

Labels:

3 Comments:

  • Hallo,

    Ik had hele mooie koolplanten, maar er zaten ineens eitjes + rupsen in.
    Wat kan ik hieraan doen om dit te voorkomen.
    Geen chemische middelen.
    Bestaat er ook een lijst, wat je kunt doen bij ziektes, plagen.

    By Anonymous Anoniem, at 12:24 p.m.  

  • Beste tuinder,

    Er zit weinig anders op dan de rupsen met de hand weg te halen. De eitjes kun je voorzichtig met je vingers van het blad wrijven.

    Voor volgend jaar kan ik je een paar nestkasjes voor koolmezen aanbevelen. Het is ook mogelijk om je kool met een net af te dekken. Ik doe dat ook, maar het is verbazingwekkend waar koolwitjes allemaal doorheen zien te komen.

    Een laatste mogelijkheid is spuiten met Bacillus thuregilensis (Ik hoop dat ik het goed schrijf). Dat is een natuurlijk gif uit een bacterie. Ik heb er zelf geen ervaring mee.

    Er zijn genoeg boeken over moestuinieren en plagen en ziektes in moestuinen. Een handige serie boekjes is die van uitgeverij RoodBONT en DLV.

    Als je klikt op de link naar Groenten in het nieuws kun je ook wel wat vinden over ziekten en plagen.

    Succes met je tuin.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan

    By Blogger jansmoestuin, at 1:05 p.m.  

  • Beste Jan
    Het is inderdaad een probleem : onkruid en insectengaas.
    Maar voor de preimot hoeft dit geen probleem te zijn, het is immers een nachtvlindertje.
    Wat betreft preivlieg, wortelvlieg, koolvlieg is het best de onkruidbestrijding uit te voeren in de namiddag. Die groentevliegen zijn het meest actief in de (late) namiddag. Is het daarbij nog winderig weer, dan is dat nog beter. Zo vliegen ze voorbij omdat ze de geur minder snel opmerken. Natuurlijk hoe korter de tijdsspanne van verwijdering van het doek hoe beter.

    By Anonymous Anoniem, at 10:36 p.m.  

Een reactie posten

<< Home