Jan's moestuin

7/10/2007

juni 2007



He, he ik heb het eindelijk voor elkaar. Deze foto kun je alleen voor tien uur nemen en dan vallen er heel wat dagen af voor een werkende. Ook was het niet gemakkelijk om hem uit de hand te nemen. Welk gewas is dit? De onderstaande foto is na tien uur 's ochtends genomen.




Juni is bij ons wat kouder dan normaal geweest. Vreemd genoeg hebben wij relatief weinig neerslag gehad. De grond onder de aardappels was vrij droog na het rooien. Op andere tuinen was dat duidelijk anders klik.




De Celena's, die ik in Duitsland gekocht heb, waren niet zo resistent als ik hoopte. Het lof is toch ziek geworden en ik heb sneller moeten rooien dan ik van plan was. De aardappels zijn wel erg lekker.








Mijn bloemkoolplantjes hebben lang staan pratten (slecht doorgroeien) eerst te warm en droog en later weer koel. Toch hebben we af en toe een mooie en lekkere bloemkool. De andere kolen groeien ook goed:




Er zit al heel wat spitskool in de vriezer en er komt nieuwe witte kool aan.


Het lekkerste vind ik altijd de creatieve mengsels van groenten en kruiden:





Mijn vrouw klik is helemaal in de war. Normaal haalt ze bonen af terwijl ze naar de Tour de France kijkt (Voor de mooie omgeving beweert ze). Dit jaar hebben we de eerste bonen (het ras Speedy) al twee weken eerder geoogst. De zaai is slecht verlopen (dankzij de zaadkwaliteit) en het weer (te warm of te koud). Ik heb steeds weer opnieuw gezaaid en uiteindelijk is er toch een redelijk rijtje gaan groeien.






De pronkers komen ook vroeger dan normaal. Wie herkent het gewas op de eerste foto? Het gewas heeft het op het moment wat koud in mijn kasje.








De korte komkommers in de kas doen het erg goed. Ik heb drie planten een lange en twee korte en we oogsten ongeveer drie komkommers per dag. De spint doet het geweldig in mijn komkommers en ook op het onbekende gewas. Ik gooi de planten elke avond helemaal nat, maar dat helpt onvoldoende. Vandaag heb ik zeer tegen mijn zin toch maar gespoten met Decis (syntetisch pyretroide). De Decis heb ik ooit gekocht vanwege houtworm in mijn kelder.





De tomaten beginnen ook vroeg te rijpen. De aardappelziekte is aardig uit mijn kasje te houden.


Het mooiste veldje in mijn tuin is dat van de wortelgewassen (haverwortel, bieten, schorseneren, pastinaken, witlof, mais en aardpeer). Van dat vak heb ik nog niets geoogst.







Een nieuweling op mijn tuin is paarse wortel van Thompson en Morgan:






Er zat helaas maar weinig zaad in het zakje. De wortel is alleen dicht tegen de huid aan paars en oogt een beetje wild. De smaak van de eerste twee die ik gerooid heb was lekker zoet.



De eerste prei die ik aan het begin van de zomer uitgeplant heb (zie mijn bijdrage van mei 2007) was een ramp vanwege de preimot. Ik heb de nieuwe plantjes die ik gekregen heb direct na het poten afgedekt met vitrage. Ik moet mijn oude insectennet nog wat repareren. Daar moet ik niet te lang mee wachten want de prei groeit geweldig zonder motten.





De sla is goed gegroeid de pluksla uit Azie heeft wel veel meeldauw. De plantjes van mijn werk (waarschijnlijk met meer Bremia resistentie) groeiden veel beter, maar waren natuurlijk niet zo bijzonder.





De sla is heerlijk in combinatie met de Oriental mix van Xotus, komkommers uit de kas, tomaten van mijn werk en wat kruiden uit mijn kruidenvakje.






De courgettes en pompoenen komen slecht op gang behalve de planten die ik tegen de muur op mijn nieuwe stuk tuin heb gepoot. De muur zorgt voor wat extra warmte die de andere planten tekort komen.





Dit is een Croockneck van zaad dat mijn vrouw uit Italie mee heeft genomen.






De knolselderij heeft nog geen roest (Septoria). De snijbiet groeit als snijbiet (sneller dan kool).




Komend weekend ga ik weer eens flink aan het zaaien. Ik denk dat het meeste dan wel na mijn vakantie te oogsten is. Luc Dedeene klik heeft nog een mooi lijstje van de laatste groentes die je kunt zaaien op internet gezet. Ik zal het nog eens goed bekijken. Zelf zaai ik sommige groenten nog wel eens later. Ik woon dan ook op een erg milde plek.

Labels:

3 Comments:

  • Bij mij zijn de komkommers, chinese slangen, ongelofelijk vies bitter en zodoende nagenoeg oneetbaar. Ik heb al gezocht waardoor het komt maar kan nergens een verklaring vinden.

    Ze staan zonder glas buiten in een grote metselbak met potgrond aangezien ik van mijn ouders geen kas mag bouwen...en ook de tuin niet mag omspitten...

    Heeft u enig idee hoe dit komt?

    Met vriendelijke groet,
    Veronique

    By Anonymous Anoniem, at 2:56 p.m.  

  • Beste Veronique,

    Ik heb die Chinese slangen lang geleden ook wel eens geprobeerd. De meeste vruchten waren niet zo lekker, wat ik me nog herinner. Kennissen van me telen al jaren dit oude ras en zijn er erg tevreden mee, dus het moet wel kunnen.

    Ik heb hetzelfde probleem ook wel eens met courgettes. Voordat we er mee koken proeven we ze tegenwoording eerst.

    Van andere tuinders hoor ik dat je dan op ranken of blad hebt gestaan, maar ik ben me nooit ergens van bewust geweest. Ik denk zelf dat het met groeistoornissen samen hangt. (Kan ook gebeuren door ergens op te gaan staan natuurlijk.)

    Volgens mijn tuinboeken zijn moderne hybriden bittervrij en zijn oude rassen dat meestal niet. Let op: Je hebt rassen voor binnen en voor buiten (de laatste lijken meer op augurken).

    Een komkommer moet heel gemakkelijk groeien anders worden ze zeker aan een oud ras bitter. Zorg dus voor voldoende water, voeding en oogst ze op tijd. Chinese slangen blijven veel kleiner dan gewone komkommers.

    Eigenlijk is het buiten in Nederland meestal wat te koud voor komkommers. In de kas wil het meestal wel. Buiten kun je het beste tegen een zuidmuur (op de zon) telen.

    Chinese slangen is een erg oud ras wat gemakkelijk zaad vormt omdat het ook mannelijke bloemen heeft.
    Een nog groter nadeel is dat het ook puur vrouwelijke komkommerplanten kan bestuiven.
    Alles lijkt erger dan het is. Een bestoven komkommer wordt zoeter dan een nieuwerwetse. Je moet dan wel precies op tijd oogsten voordat het zaad oneetbaar wordt.

    Ik zou je komkommers nog niet rooien. Wat je kunt doen is wat kleine vruchten weg halen. Laat hooguit twee of drie vruchten van verschillende grootte per flinke plant zitten. Als je denkt dat je plantjes te klein zijn, dan moet je alle nieuwe komkommers een tijdje weg halen. Kijk ook nog eens op het zakje of je de juiste plantafstand hebt gebruikt en dun indien nodig hele planten uit.

    Het beste is wachten op beter weer. Zorg ook dat er zoveel mogelijk licht bij de komkommers kan komen.

    Meer over komkommers kun je vinden op: http://home.scarlet.be/groenteninfo/komkommerframe.htm

    Succes met je hobby.

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:41 p.m.  

  • Vermijdt om tijdens de groei op de ranken te staan: groeistoornissen geven bittere
    vruchten!

    By Anonymous Anoniem, at 5:31 p.m.  

Een reactie posten

<< Home