Jan's moestuin

7/28/2007

juli 2007






Het tuinieren gaat uitstekend. Bij ons is precies de goede hoeveelheid water gevallen. Ik kan Midden Limburg aanbevelen als vakantieplek. Ik woon hier nog niet zo lang, maar er valt hier weinig water en het is hier mooi met oude dorpjes, bossen en grindplassen etc.

Ik heb meedelijden met de tuinders met ondergelopen tuinen (zie Ashleigh klik). Ik hoop dat de komende weken wat goed gaan maken. Mijn grote watervat heb ik nog niet in gebruik. Ik moet de kraan nog goed aansluiten. Voorlopig is de nood ook nog niet zo groot.





De pompoenen en courgettes beginnen goed te groeien. Ik denk dat er virus in mijn groene courgette zit. De groei zet niet echt door. De bewaarpompoen hierboven groeit prima.




Het kruidenvak, dat ik ik dit jaar voor het eerst heb, is een groot succes. In de moestuin is wat meer licht dan in de rest van de tuin en het groeit uitstekend. Heerlijk om wat kruiden door de sla of door ander eten te doen. Laatst een groentesoepje met kruiden gemaakt, smaakte heerlijk. Toen ik zat te eten bedacht ik me dat ik er niet eens zout in gedaan had. Volgens sommigen kan de maggiplant als zoutvervanger dienen, dus dat zal het wel geweest zijn.






De eerste prei die ik gepoot had, was helemaal opgevreten door de preivlieg. Ik had nog wat insectengaas en vitrage liggen. Daar heb ik een tent mee gemaakt voor de tweede uitplant van prei. Ik ben benieuwd of het helpt. Mijn vrouw is minder blij met de tent, want het ziet er niet echt mooi uit. Gelukkig staat de tent vanuit het huis gezien achter de hoge asperges.





De aardbeien dek ik na het poten ook altijd af met vitrage. Ik heb het idee dat de plantjes dan beter aanslaan. Ik heb de aardbeiplantjes goed aangegoten met water. De wortels van aarbeiplantjes zijn erg gevoelig voor uitdroging.




Ik heb wat koolplantjes zoals Paksoi, Chinese kool en boerenkool gepoot. Verder heb ik andijvie, groenlof, roodlof en natuurlijk sla gepoot.

Ik heb de laatste zaailijst van Luc Dedeene klik en die van VELT klik er nog maar eens bij gepakt en van alles gezaaid zoals: sla, andijvie, groenlof, roodlof, orientaalse sla, veldsla, paksoi, chinese kool en de laatste sperciebonen. Ook voor de mensen met ondergelopen tuinen is er nog veel van dit seizoen te redden als de boel wat opdroogt.




In de kas groeien de tomaten erg voorspoedig. Twee van mijn komkommerplanten hebben te veel spint, maar eentje groeit mooi door en geeft nog regelmatig komkommers. De kousebanden groeien wel, maar zien er ook erg slecht uit vanwege de zeer heftige spintaantasting.



Dankzij een aantal vrije dagen hard werken ziet mijn tuin er weer tip-top uit, al zeg ik het zelf. Alleen tussen de pompoenen moet ik nog wat onkruid weg trekken. Als je goed kijkt is dat op de foto's wel te zien.

Labels: , , ,

1 Comments:

  • ziet er netjes uit. wij zijn pas bezig in het eerste jaar en moeten dus vooral leren.

    het valt me mee wat er te oogsten valt, het werk is meer dan ik gedacht had maar dat is niet erg.

    ik heb je ook gelinkt, dus ik zal regelmatig ff kijken of je wat nieuws hebt.

    groeten
    Rob

    By Blogger robbeekmans, at 6:01 p.m.  

Een reactie posten

<< Home