Jan's moestuin

10/06/2007

september 2007



Ik kan nu wel concluderen dat de zomer wat aan de koude kant is geweest. Met de "'Indian summer" (warme periode in het najaar) die we soms in het najaar hebben wil het ook nog niet zo vlotten.

In de kas heb ik veel rijpe tomaten, maar maar weinig rijpe paprika's. De gele paprika's die wel rijp zijn zien er prachtig uit en smaken heerlijk.



Ik poot ook nog regelmatig slaplantjes uit in de tuin en in de kas. De chinese kool en paksoi die ik heb geplant in de kas doen het ook prima. Binnenkort nog maar een keer wieden.



De groei raakt een beetje uit de pompoenen en courgettes. Binnenkort ga ik alles oogsten en opruimen. Het onkruid tussen de planten, waar ik normaal slecht bij kan, kan ik dan ook opruimen.




De aardperen waar ik het eerder over gehad heb zijn enorm gegroeid. Ik kan nog net tussen de aardperen en mijn haag doorkruipen met de kruiwagen.





Vorige maand heb ik de laatste zaai van stambonen laten zien. Deze week hebben we daar een prima maaltje bonen van gegeten. Als je goed kijkt kun je de gele bonen zien zitten.




De eerste knolselderij heb ik ook geoogst, lekker in een stoofschotel. Afgelopen week heb ik schijven van een centimeter gesneden en gebakken in olijfolie met een beeetje zout en peper, dat is ook erg lekker!




Alle overgebleven plekken zaai ik uit gewoonte direct weer in met veldsla en spinazie. Daar ga ik mee door tot begin oktober.




De basilicum begint al wat af te sterven. We kunnen nog steeds een paar groene blaadjes vinden voor in de sla en bij de tomaten met Mozarella.




Dit jaar heb ik weer wat groenlof. Vorig jaar klik was al mijn andijvie en groenlof vernield door de wortelluis. Hieronder het mooiste groenlof exemplaar van dit jaar:





In de andijvie heb ik wat last van rand. De grootste kroppen geven bruine vlekken aan de bovenkant van het blad. Dit zou door een gebrek aan vocht kunnen komen, maar het omgekeerde is ook mogelijk teveel waterdruk vanuit de wortels en te weinig verdamping. Gelukkig zijn er genoeg goede kroppen dit jaar, dat is het voordeel van op verschillende tijden zaaien en planten.

Ik heb nog veel meer bladgewassen. Ik ben begonnen met het oogsten van de eerste bonen voor de zaadteelt (bruine bonen, kievitsbonen, witte bonen en niet verder vertellen wat zaaizaad van sperciebonen).



De stokbonen beginnen ook wat herfsttinten te vertonen. Ik ruim ze nog niet op. De zaden zijn vers of iets gedroogd prima bruikbaar in de soep.



Nu komt de tijd van opruimen en compost maken. De vrijgekomen stukken kunnen bemest worden met stalmest en compost (kunnen de zaden uit de compost alvast kiemen). Natuurlijk oogsten we nog volop, maar dat hadden jullie natuurlijk wel gezien op de foto's.

En in Limburg komt daar natuurlijk het rapen van noten nog bij. We hebben al kisten vol, zeker nu we ook nog een tweede boom op mijn nieuwe stuk hebben

Labels:

1 Comments:

  • Hallo Jan,
    het lijkt er op dat de vorst uit het land is, met binnenkort weer mooie dagen in het vooruitzicht, dus veel kans dat je opnieuw bladgroenten uit eigen tuin kan eten tot heel laat in het jaar.
    groetjes uit
    Belgiƫ

    By Anonymous Anoniem, at 9:59 p.m.  

Een reactie posten

<< Home