Jan's moestuin

11/01/2007

Oktober 2007



Oktober is een maand om te oogsten hierboven een aantal van de pompoenen, pattisons en courgettes.



De truc (teelt onder insectengaas) tegen de preimot en preivlieg heeft goed gewerkt. De prei is nu van veel betere kwaliteit dan dit voorjaar klik en vorig jaar. Een groot nadeel van deze methode is de hoeveelheid onkruid die tussen de planten gaat groeien. Hoe haal je dat weg zonder dat er preimotten en vliegen in je tentje komen? Voor de foto heb ik alle knopkruid en tuintjesgras gewied.



De sla staat nog mooi groen. Bij dreigende nachtvorst dek ik de sla, die buiten staat, af met oude vitrage (zie ook het artikel van Luc klik). Tot nu was het zonder de vitrage ook wel goed gegaan geloof ik. We hebben nog niet zoveel vorst gehad in de tuin, het knopkruid leeft nog.



De basilicum heeft het nu definitief opgegeven en ook het aspergeloof is aan het afsterven.
Er is nog genoeg kool om te oogsten; witte kool, spruitjes, boerenkool, palmkool en paksoi.



De sla, paksoi en chinese kool in de kas zijn ook goed om te oogsten, ik laat ze nog even staan.
De paprikaplanten leven ook nog en de gele paprika's zijn inmiddels opgegeten, wellicht worden de laatste groenen ook nog wat. De tomatenplanten heb ik opgeruimd, ze zaten vol met witte vlieg. De goed gevormde tomaten heb ik eraf gehaald en laat ik binnen narijpen.



De droogbonen oogst ik als het blad flink af begint te sterven. Ik hang ze dan ondersteboven op aan de zuidkant van ons huis.
Een deel van de kievitsbonen staan nog. De bonen die ik later bijgezaaid heb, hebben niet allemaal evenveel zaad opgeleverd, dat viel dit jaar erg tegen.



Hierboven zie je nog wat witlofplanten. Er is nogal wat blad verrot. De eerste twee rijen heb ik al opgezet in de kelder. De komende maand zal ik daar wat meer van laten zien.



Ook een klusje van deze tijd van het jaar. Het opzetten van nieuwe compost. Mijn wat oudere buurvrouw haalt elk najaar haar hele tuin leeg. Al het blad en alle eenjarige er uit! Dit is een prima begin van nieuwe compost. Het valt me dit najaar op dat de grote hoop van 1,5 bij 1,5 m veel makkelijker warm wordt dan de compost in de mooie groene compostvaten die ik heb. Als je goed naar de foto kijkt zie je de damp uit de hoop komen. Ik zet de hoop wel minimaal een keer per week om.



De compost van een jaar oud rij ik zo snel mogelijk uit over de tuin, dan kan het zaad wat er nog in zit hopelijk nog voor de winter kiemen.

Wat oogsten we; sla, veldsla, groenlof, roodlof, andijvie, spinazie, witte kool, chinese kool, wasboontjes, droge bonen en zaad van stokbonen, worteltjes, pastinaken, knolselderij en paprika´s uit de kas.
In de grond zitten ook nog aardperen, haverwortels en schorseneren voor later en natuurlijk de witlof die ik nog op moet zetten.
De spruiten kunnen we binnenkort eten evenals de boerenkool, maar daar moet eerst de vorst over (zie het artikel van Luc klik).

Als laatste een foto van de bloemen in mijn aardperen (die zijn nu meer dan drie meter hoog):

4 Comments:

  • Beste lezers,

    Ik kan zien dat een aantal mensen die op deze blog terecht komen vragen hebben.
    Je kunt deze rustig als "comment" opschrijven en ik probeer ze te beantwoorden door een nieuwe "comment"te schrijven.

    Groeten Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 7:50 p.m.  

  • Beste Jan
    Het is inderdaad een probleem : onkruid en insectengaas.
    Maar voor de preimot hoeft dit geen probleem te zijn, het is immers een nachtvlindertje.
    Wat betreft preivlieg, wortelvlieg, koolvlieg is het best de onkruidbestrijding uit te voeren in de namiddag. Die groentevliegen zijn het meest actief in de (late) namiddag. Is het daarbij nog winderig weer, dan is dat nog beter. Zo vliegen ze voorbij omdat ze de geur minder snel opmerken. Natuurlijk hoe korter de tijdsspanne van verwijdering van het doek hoe beter.

    By Anonymous Anoniem, at 10:40 p.m.  

  • Hallo Jan,
    amai, grote fout gemaakt zie ik nu
    het moet zijn onkruidebestrijding uit te voeren in de v o o r middag natuurlijk.
    groeten,
    Luc

    By Anonymous Anoniem, at 9:55 a.m.  

  • Beste Luc,

    Naar aanleiding van je vraag over meesjes die verdwijnen na de winter als de vetbollen op zijn:

    Ik heb een kastje in de tuin hangen waar elk jaar een mezenpaartje in zit. Er zit nog een tweede aan de garage, waar ook wel eens wat in zit.

    Deze kastjes hangen op het Noord Oosten, volgens vogelbescherming is dat de beste plaats. Zie: http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=480. In twee andere kasten heb ik elk jaar mussen zitten (ook op het Noord Oosten). Direct na het uitvliegen van de jongen zie ik nog maar weinig mezen, die komen pas tegen het najaar weer terug. Wellicht zijn dat anderen, dat weet ik niet.

    Alles hangt ook af van de aantrekkelijkheid van de tuin. Als de vogels jongen hebben, zoeken ze rupsen ed. Volgens mij leven ze later in het jaar van zaden. Wij laten de uitgebloeide planten in de siertuin staan en daar wordt druk gebruik van gemaakt. De mezen hebben de venkelzaden al bijna op.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 11:38 a.m.  

Een reactie posten

<< Home