Jan's moestuin

11/25/2007

zaai eind maart 2006

Dit bericht is gebaseerd op een eerdere bijdrage van mij op de digirent moestuin site klik.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Eindelijk mooi weer afgelopen weekend en tussen de buien door ook de rest van de week. Als ik thuis kom is het toevallig steeds mooi droog weer. Na zondag had ik veel spierpijn. Spitten gaat makkelijk in mijn tuin, maar er staan nogal wat bomen en struiken omheen. Deze hebben de eigenschap om de wortels precies een spa diep te vormen lijkt het. Maar ja wat er boven groeit spit ik jaarlijks weg. Deze keer heb ik dus een net voortje gemaakt en nog een spa dieper de wortels doorgestoken. Maar dat kost kracht! Niet spitten is mooi en kan op mijn tuin (lichte grond met veel humus), maar dan moet ik wel alle bomen en struiken in de buurt rooien. Dat doe ik maar niet he.

Afgelopen weekend dus veel grond klaar gemaakt en de pootuitjes (rood en geel) gepoot. Ook een paar rijtjes wortels (bospeen en suikerwortels) en uien gezaaid.
Op het bladstuk heb ik weer nieuwe spinazie, snijsla, veldsla en radijsjes gezaaid. Ook heb ik weer wat snijbiet van de Ierse kust (verzameld door een collega) gezaaid. Deze week ook aardappels (Sante) gepoot en alvast wat aangeaard.


Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Het plastic boven de spinazie (tegen de duiven en de kou) is stuk gewaaid en heb ik vervangen door een net. Ik denk dat we eind volgende week de eerste spinazie van het jaar (gezaaid in oktober 2005, dus wat vals gespeeld misschien) kunnen eten. Vanavond heb ik erwten, suikerpeulen en tuinbonen gezaaid en in verband met de duiven direct afgedekt met gaatjes plastic en een oud stuk vitrage. De vroege peulvruchten gezaaid in een tray in de kas zijn nu goed opgekomen en groeien goed. Als het wat warmer wordt ga ik ze verpoten.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

De spinazie in de kas groeit nu ook goed. Nog twee weken tot we wat verse rauwe spinaziesalade kunnen eten. Die van buiten is beter om te koken.De gezaaide knolvenkel, sla en spitskoolplantjes heb ik verspeend in grotere potjes.
De koolrabi moet binnenkort ook verspeend worden.

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Binnen heb ik weer nieuwe kool, basilicum, andijvie, knolselder, komkommer, meloen, tomaat en paprika gezaaid.De laatste pastinaak is in de hutspot gegaan. Er staat alleen nog een emmertje witlof in de kelder te groeien.
Kortom het seizoen is nu echt begonnen in Jansmoestuin.

2 Comments:

  • Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    By Anonymous Anoniem, at 12:47 p.m.  

  • Beste Sandra,

    Het beste adres om zaden te bestellen vond ik altijd van de Wal (kun je vinden op internet).
    Gezien het tijdstip in het jaar kan je beter zaden in de winkel kopen.
    Let er op dat het zaad vers is en niet van vorig jaar (vooral in winkels in kassen).
    Het zaad van Oranje band is wat duurder (en niet altijd het beste), maar wel makkelijk te krijgen bij de Boerenbond of Welkoop.

    Druk de grond voor je gaat zaaien nog even aan en maak dan de bovenkant iets los met een hark of een schoffel. Dat lijkt zonde van het spitwerk, maar het is droog en je moet zorgen voor een goede aansluiting van de bovengrond (waar het zaad ligt) en de ondergrond (waar het meeste water vandaan moet komen).

    Geultjes kun je het beste maken met het kruishout van je schoffel of door een dikke stok plat op de grond te leggen en wat aan te trappen. De onderkant van je geultje is dan mooi vast en vochtiger. Als het droge weer aanhoudt kun je je zaaiwerk afdekken met oude vitrage of natte lappen (wel op tijd verwijderen als de plantjes boven komen).

    Succes met je tuintje!

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:52 a.m.  

Een reactie posten

<< Home