Jan's moestuin

2/10/2008

Fazant

Tja wat moet ik nu. Ik hou van natuur, maar ook van groente.

Op mijn tuin loopt 's ochtends vroeg een hele grote fazant. Op het moment eet ze alleen spul uit de grond en compost (wormen, insecten en zaden?), maar in ons vogelboek staat dat fazanten zowat alles eten en noemt als eerste planten.

Wie heeft er ervaring?



Het probleem is opgelost en de oorzaak is duidelijk. Ik woon aan de rand van het dorp en twee weken per jaar wordt er op de velden vlak bij ons huis gejaagd. De fazanten hier in de buurt zijn ook niet gek en die logeren gewoon een paar dagen in de dichtstbijzijnde tuinen, waaronder die van mij dus. Inmiddels is moeder fazant op zoek naar een goed plekje voor haar nest denk ik, want ik heb haar al een aantal dagen niet meer gezien en ook geen jagers gehoord.

9 Comments:

  • best jan en alleman,
    ik heb nu het aardbeien ras 'elsanta' maar ik zou graag een ander ras willen ik heb overal
    al er naar gevraagd maar ze hebben allen maar hier in mijn streek
    elsanta. zou iemand mij meschien een website kunnen geven waar je verschilende rassen kunt krijgen?
    p.s :liefst een belgisch site, of een nederlands site die ook levert aan belgiƫ.
    mvg

    By Anonymous Anoniem, at 12:07 p.m.  

  • Beste tuinder,

    Het is nu niet de tijd om aardbeistekken van eenmaal dragende aardbeien te kopen. Normaal poot je die in juli of augustus.

    De profesionele aardbeienkwekers werken met gekoelde planten om de opbrengst te spreiden. Ze planten ook stekken in het voorjaar in tegenstelling tot amateurs. De profesionele kwekers gebruiken eigenlijk alleen Elsanta.

    Eenmaal dragende aardbeien kun je in juli en augustus kopen en als je dan wat rond vraagt kun je wel verschillende rassen kopen. Korona of Senga zijn aanraders!

    In het voorjaar kun je doordragers kopen. Ik denk zelf dat die minder lekker zijn dan Elsanta (ervaring tot nu toe).

    Aardbeien kopen via internet raad ik je af. Aardbeistekken zijn erg gevoelig voor uitdroging. Ik heb een keer via een postorderbedrijf aardbeienstekken gekocht en dat is me niet goed bevallen. Het is beter om een paar planten via een tuincentrum of een kweker te kopen.

    Als je goede aardbeiplanten hebt, dan kun je een aantal jaren stekken nemen en ze in juli of augustus poten. Na een aantal jaren komt er teveel virus in je planten en moet je weer planten nieuwe kopen.

    Succes met je tuin.

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 7:58 p.m.  

  • Nou een fazant op de tuin ken ik niet, maar 2 jaar geleden hadden we een nest met zwanen op de tuin (grenzend aan de sloot) En ik had wel eens gehoord dat zwanen agressief kunnen zijn. Op een gegeven moment liep zelfs een van de zwanen gewoon op de tuin rond. En dat is geen fijn idee, als plots zo sterke zwaan achter je staat. We hebben toen maar een hek (gaas) heel ruim om het nest gezet en toen geen last meer gehad van een uitlopende zwaan. Maar of dat ook met een fazant werkt, betwijfel ik. Dus ik wens je veel succes met je fazant!

    Groet van Ramona uit Noord-Holland

    By Anonymous Anoniem, at 8:04 p.m.  

  • Goedendag Jan,
    In onze volkstuin in Duiven hebben we regelmatig last van fazanten.
    Vooral als je net hebt gezaaid of bonen hebt gelgd is het verstandig om hier iets over heen te doen. Ze zijn daar nl gek op.
    Verder pikken ze soms aan palnten maar dat is niet ernstig.
    Dick

    By Anonymous Anoniem, at 7:04 p.m.  

  • Bedant voor je reactie Dick.

    Volgens mijn buurman loopt de fazant nog tussen onze huizen, maar dan hoef ik waarschijnlijk weinig actie te ondernemen.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 11:32 a.m.  

  • Vraag van Hein

    Van Broccoli bestaan er overwinterende rassen. (Indien de winter niet te koud gaat worden.) Als ik het goed heb dan kunnen deze nog net voorgezaaid worden. Heb jij nog zaad daarvan voor mij. Bij de Velt-vereniging kan ik pas over een tijd zaad bestellen.
    mvv (met vriendelijke vraag.)
    Hein

    By Blogger Unknown, at 9:16 p.m.  

  • Beste Jan en anderen, het is me ondertussen gelukt om een zakje zaadjes van Winterbroccoli te verkrijgen. Ik heb deze dus niet meer nodig van jouw Jan.
    Als je/jullie een paar van mij willen hebben dan kun je e-mailen naar HeinVanHelsdingen ade gmail.com
    mvg Hein.

    By Blogger Unknown, at 1:30 p.m.  

  • Beste Hein,

    Bedankt voor je reacties.
    Ik heb nog nooit van overwinter brocoli gehoord.
    Ik heb deze week nog wel (iets te laat) overwinter bloemkool gezaaid. Dat is ook een gokje. Soms is de overwinteringsbloemkool een of twee weken eerder dan de voorjaarsbloemkool en wat je zegt het kan ook mislukken.

    Succes met je tuin.
    Met vriendelijke groeten,
    Jan

    By Blogger jansmoestuin, at 11:25 a.m.  

  • Wat een ontzettende leuke blog ! heb sinds een jaar een volkstuin vlakbij het Westerpark in Amsterdam vol met verschillende fruitbomen die het allemaal goed doen. Mobiel moestuintje vanwege de konijnen echter in kistjes op hoge "poten".
    Jan's moestuin ervaringen helpen mij een stuk op weg. Waarvoor mijn dank.

    Marijke

    By Anonymous Anoniem, at 11:04 p.m.  

Een reactie posten

<< Home