Jan's moestuin

2/15/2008

tuingereedschap



Wat heb je zoal nodig aan gereedschap op een moestuin:

Schoffel:
Allereerst heb je een goede schoffel nodig die goed past bij je lengte. Ik denk dat ik de meeste tijd besteed aan schoffelen en dan wil ik daar natuurlijk zo min mogelijk rugpijn aan over houden. De hoek van het ijzeren schoffeltje aan de onderkant bepaalt of de schoffel bij je past. Je moet rechtop kunnen schoffelen. De onderkant moet vrij dun en vlak zijn. Een kruishout op de steel is handig, het schoffelt makkelijker en je kunt er ook gootjes mee trekken om in te zaaien (bijvoorbeeld langs een draad of een lange stok). Het voordeel van zo’n gootje is dat de onderkant wat aangedrukt is en dat het zaad meer contact met de ondergrond heeft en minder snel uit droogt.
Schoffelen doe je het beste tijdens droog weer en als het onkruid zo klein mogelijk is. Vlak na een buitje in de zomer schoffelen leidt tot minder snelle uitdroging van de grond.

Hak:
Op zwaardere grond kan een hak prettiger werken dan een schoffel. Ik gebruik de hak alleen om wat groter tuintjesgras te lijf te gaan. Als het tuintjesgras te groot is, moet je het met de hand afvoeren anders groeit het meestal weer verder.

Spade:
Zeker als je bomen of struiken vlak naast of in je tuin hebt staan is een goede spade onmisbaar. Koop een goede met een gesmede niet te brede en niet te dikke onderkant. Spitten doe je in het voorjaar en dan is je lichaam vaak nog niet op het tuinwerk ingesteld. Een goede schop met een steel die lang genoeg is kan dan helpen. Een goedkope gelaste spade is echt zonde van het geld!
Een bats (stratenmakers schop) is handig voor het aanaarden van aardappels op of om bijvoorbeeld de laatste compost op te scheppen. Een bats is niet per se noodzakelijk.

Hark:
Ik heb ooit eens een hele vreemde brede hark met kleine tandjes van iemand overgenomen. Dit is een ideaal ding om grond die niet te ruig ligt vlak te maken, een zaaibed te maken of geultjes met zaad dicht te maken.
Een hark met grotere tanden is handig voor het dichtharken van grote gaten of het harken van geschoffeld land met veel onkruid. Wist je dat een keer harken na het schoffelen weinig moeite is en een veel betere uitdroging van het onkruid geeft?

Spitvork:
Om wortelgewassen zoals wortelen, pastinaken, schorseneren en ook aardappels te rooien is een spitvork ideaal. Op een tuin zonder bomen kun je er ook prima mee spitten. Eventueel kun je er ook compost en mest mee opzetten of verspreiden, maar hier is een mestvork soms handiger.

Kruiwagen:
Een kruiwagen is een redelijk dure aanschaf en, in tegenstelling tot ander gereedschap, niet zo makkelijk mee naar huis te nemen. Mijn ervaring is dat ze gevoelig zijn voor diefstal, zelfs van het wiel als je hem aan een ketting legt. Vaak kun je een kruiwagen van de club of de buurman lenen. Het is wel een heel handig ding, vooral op wat grotere tuinen.
Gooi een band die lekt niet meteen weg. Er zijn binnenbanden te koop en een wiel met binnenband lekt veel minder snel dan een tubeless.

Markeurs (lijnentrekkers):
Dit is meer voor de gevorderde moestuinders. Ik heb ooit twee markeurs bij het grofvuil gevonden en die heb ik sindsdien zeer regelmatig in gebruik. Mijn markeurs zijn op verschillende afstanden in te stellen. De diepte van de geulen kun je regelen door een keer extra over de grond te gaan.
De steel zit vast met een schroefoogje en zowel op de markeur als op de steel heb ik om de vijf centimeter een streepje met een getal staan. Dat is ook handig voor het leggen van erwten en pootuitjes in een getrokken geultje.
Een markeur kan je zelf maken van hout of (laten) lassen. Een van mijn markeurs is van een stuk van een ijzeren stellingkast gemaakt. Dan moet je wel goed kunnen lassen met dat dunne ijzer!

Mes:
Een echte moestuinder heeft altijd een zakmes op zak. Dat is een mooi ding om snel even wat te oogsten. Het pincet wat in mijn mes zit is ideaal om splinters te verwijderen. Er zijn ook mensen die de kurketrekker of de flessenopener gebruiken op de tuin. Helaas mag een zakmes niet meer mee in het vliegtuig, dus opletten als je op reis gaat.
Een goedkoop aardappelmesje voldoet ook prima. Neem een opvallende kleur, want dan kun je het makkelijker terug vinden.

Plastic zakken:
Oogsten op een tuin een eindje van huis gaat het beste in gebruikte plasticzakken (van een kennis die ze niet weigert in de winkel). De groente droogt er niet in uit en het geeft geen rotzooi in de fietstas, tas of auto. Op vakantie leg je al die zakken onder een zeiltje in de schaduw en je hebt tot 14 dagen lekkere groente (Hollander he).
Sommige groentes als bonenzaaden, uien en aardappels berg je het beste droog op in netzakken of houten kistjes, die kunnen gaan rotten in plastic zakken.

15 Comments:

  • best Jan,

    zaai jij alles zelf of koop je
    soms wat plantjes ?

    mvg

    By Anonymous Anoniem, at 9:11 a.m.  

  • Beste tuinder,

    Bedankt voor je vraag.

    De meeste plantjes zaai ik zelf. Ik kan af en toe wat slaplantjes van het werk meenemen.

    Zelf zaaien van plantjes kost meer tijd, maar is goedkoper en je loopt minder kans op ziektes (knolvoet bij kool b.v.).

    Met vriendelijke groeten,


    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 11:30 a.m.  

  • PROBLEEMEN!!!!

    een paar van mijn aardbeienplanten biginnen al knopen te krijgen,notmaal doe ik ze dan weg maar het probleem is dat ze steeds nog wat in het hart zitten!

    wie iemand hoe ik dit kan oplossen ?

    By Anonymous Anoniem, at 10:29 a.m.  

  • Beste tuinder,

    Ik neem aan dat je met knopen bloemen bedoelt.

    Wanneer je doordragers hebt, is er niets aan de hand. Je kunt dan het beste de bloemen verwijderen totdat je eenmalig dragende aardbeien (junidragers zoals Korona) goed beginnen te bloeien.

    Je kunt de bloemen het beste verwijderen zodra je er goed bij kunt en je niet meer vergist tussen bloemen en andere knoppen.

    Als je junibloeiers hebt wordt het iets vervelender. Bloemen die te vroeg worden gevormd vriezen dood. Je moet dan maar hopen dat de plant later nog voldoende bloemen maakt, meestal is dat wel zo.

    Later in het jaar (april-mei) kun je de aardbeienplanten afdekken met Fleeze of bv oude vitrage of door er een tunneltje van plastic er overheen zetten. Op mooie dagen moet je zorgen dat er insecten bij kunnen komen, anders krijg je geen goede aardbeien.

    Ik zou me niet teveel zorgen maken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat ik te weinig aardbeien had. Water geven tijdens de bloei en vorming van vruchten is wel heel belangrijk. Ook raad ik je aan om elk jaar je planten te vernieuwen door stekjes uit te planten.

    Succes ermee en laat nog eens wat horen.

    Groeten Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:58 p.m.  

  • ok zal ik doen

    By Anonymous Anoniem, at 4:16 p.m.  

  • Beste tuinders,

    Tot mijn spijt moeten jullie weer een aantal letters natypen.
    Een aantal spammertjes heeft mijn blog gevonden en maakt daar reclame voor ik weet niet wat.
    Het verwijderen vindt ik zo langzamerhand vervelend worden en ik wil geen ongewenste reclame op mijn site.

    Helaas dat wordt dus domme lettercombinaties typen. Ik hoop niet dat jullie minder vragen of reacties zullen plaatsen.

    Met excuses,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:20 p.m.  

  • ik zit denk ik in een heel ambetante situatie.
    een mand gelden heb ik mijn eerste slaplantjes gezaaid voor in de kas te zetten maar het probleem is dat ze geen grote bladeren aan maken allen maar van die kleine rechte bladjes is dat normaal dat da t wat langer duurt of moet ik gewoon eens opnieuw zaaien?

    By Anonymous Anoniem, at 2:49 p.m.  

  • Beste tuinder,

    Bedankt voor je vraag.

    Wat meestal mis gaat met slaplantjes zaaien is de verhouding licht en warmte. Als je nu in de vensterbank zaait heb je meestal te weinig licht (en te veel warmte). De plantjes gaan op zoek naar licht en strekken teveel. Je krijgt dus geen krop.

    Je zou opnieuw kunnen zaaien en je plantjes snel in je kasje kunnen zetten. In het begin kun je ze dan 's nachts binnen (bv in een iets warmere schuur) zetten of afdekken met fleeze of gaatjes plastic. Dat is wat ik meestal doe.


    Succes ermee,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 6:47 p.m.  

  • Hallo Jan

    Ik kom eens even in je moestuin kijken.Ik kom ook uit midden-limburg.Ik heb geen vraag.Maar wel interesse in tuinieren. Mijn moestuintje is niet erg groot,ik ben nooit verder gekomen dan wat boontjes en peulen.Ok heb ik een kasje. Daarin heb ik elk jaar wel een paar komkommers en tomaten staan.Sla zet ik meestal in potten.
    Ook aardbeien heb ik in bloembakken
    staan, tot na de pluk in de kas i.v.m.de merels.Maar dit jaar heb ik meer tijd,en wil er iets meer mee gaan doen!
    groeten Thea

    By Anonymous Anoniem, at 5:26 p.m.  

  • Beste Thea,

    Bedankt voor je reactie. Ik zal af en toe eens kijken hoe het bij jou in de tuin gaat.

    Mocht je een vraag hebben, stel hem dan gerust.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 9:42 p.m.  

  • Beste Jan,

    Wij organiseren Blooming Amstelveen. Dit evenement staat geheel in teken van alles wat groeit en bloeit.

    Ik ben op zoek naar iemand die een workshop/demonstratie kan geven over tuingereedschap. ZOu jij dit leuk vinden om te doen? Het is op 17 april in het winkelcentrum van Amstelveen. Tijden van 14.00 uur tot 17.00 uur.

    Hoor graag of je interesse hebt en of je het leuk vindt om te doen.

    Met vriendelijke groet,

    Marieke Dekkers
    SVP Sfeerbeheer
    mail@metmarieke.nl

    By Blogger Met Marieke, at 6:12 p.m.  

  • Dag Jan,
    Ik heb wat fruitbomen, vorig jaar een pruimenboom, waar de pruimen tegen elkaar zeiden ga eens uit de weg, dan kan ik er ook bij, zoveel hingen er aan, maar nu kan ik ze op een hand tellen, ook de andere fruitbomen, ik heb een stoofperenboom, waar vel knoppen aan zaten en ook pas geboren peertjes, die zijn er allemaal afgevaalen voor ze rijp waren, en nu hangen er nog 11 in. hou zou dat komen?

    By Blogger Ina, at 5:41 p.m.  

  • Beste Ina,

    Bedankt voor je reactie.

    De meeste fruitbomen hebben beurt jaren. Dat betekend dat ze een jaar goed geven en daarna een jaar niet of slecht.
    Ik heb wel eens gehoord dat het dunnen van vruchten (in een goed jaar) als ze nog klein zijn kan helpen.

    Het is mij nooit gelukt. Het beste is als je meerdere bomen hebt en de een geeft de even jaren en de andere de oneven jaren.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan

    By Blogger jansmoestuin, at 2:04 p.m.  

  • De vorst heeft al mijn pampasgrassen vernield. Iemand een leuk alternatief voor winterharde grassen?

    Judith

    By Anonymous Judith, at 8:46 a.m.  

  • Leuke blog en handige tips voor de beginnende tuinder.

    By Anonymous Toolware Gereedschap, at 9:50 a.m.  

Een reactie posten

<< Home