Jan's moestuin

3/08/2008

Februari 2008



Voor mij is het voorjaar begonnen. Deze week heb ik al veel gespit (steeds na het werk een half uurtje). Ik maak eerst een twee spa diepe geul langs de struiken en spit de bodem (wit zand) nog een keer om om de wortels goed uit mijn tuin te houden. Dan vul ik de geul en spit ik het desbetreffende vak om.

Veel groente is nu afgeoogst. Ik heb de laatste prei, pastinaak en aardpeer opgegraven. De laatste twee heb ik op een andere plek ingekuild. Er is nog wat van voor de winter blijven staan: zoals de cichorij hierboven (zoeter na de winter dan in de zomer), spinazie en veldsla. Van de spinazie heeft mijn vrouw vandaag lasagna met paddestoelen en kaas gemaakt.



Ik heb nog wat meer spinazie staan van begin oktober (niet zo mooi meer) en van eind oktober boven aan de foto die nog prachtig staat, maar nog wat meer moet groeien.

De duiven zijn weer aan mijn kleine koolplantjes begonnen, vandaar de vitrage op de foto hierboven.



Vandaag ook de veldsla, die in de weg van het spitten stond gegeten. De veldsla is erg mooi dit voorjaar, maar zit al tegen het schieten aan. Boven malse Elan in de bak en onder mooie Noord Hollandse met andere rassen waaronder wat kleinere Elan er omheen in de volle grond.



De bieslook loopt ook al goed uit:



Laatst hadden we pastinakensoep met verse kervel uit de tuin:



In de kas zijn de radijsjes binnen twee weken oogstbaar en de spinazie (lekker mals voor salade) schiet ook al op:



Vandaag heb ik weer flink wat gepoot (sjalotjes en rode pootuitjes) en gezaaid; spinazie, radijs, veldsla, stengeluitjes, bospeentjes en veldsla. Ik heb alles afgedekt met vitrage. In de kas had ik al eerder spinazie, radijs, veldsla, wortelen en stengeluitjes gezaaid.

Binnen heb ik van alles en nog wat gezaaid zoals; kool, sla, peultjes, tuinbonen, tomaten, paprika's en wat bloemetjes. De kalender van Velt klik en de site van Luc Dedeene klik zorgen voor inspiratie.

Ik heb trouwens mijn zakjes zaad op volgorde van uitzaaidatum gerangschikt in verschillende dozen staan. Het is heel handig om er zodra ze gekocht zijn het jaar van aanschaf en de zaaimaanden op te zetten.

Ik verheug me ook al weer op de rabarber:



Ik ben benieuwd hoe ver jullie zijn.

Tot de volgende keer.

20 Comments:

  • hoe groot is jouw serre eigelijk?

    By Anonymous Anoniem, at 11:50 a.m.  

  • Jan, Moeten de peulen nu ook al gezaaid worden?
    Ik zaai ze namelijk altijd in een bak in het kasje, en plant ze later buiten uit!
    Thea

    By Anonymous Anoniem, at 11:44 a.m.  

  • Beste tuinder,

    Mijn kasje is 2.30 * 3.70 m.
    Een flink formaat voor een hobbykasje.

    Groeten,

    Jan

    By Blogger jansmoestuin, at 5:42 p.m.  

  • Beste Thea,

    Erg vroeg beginnen heeft niet veel voordeel omdat de dagen in het voorjaar steeds langer en warmer worden. Die eerste dagen zijn dus relatief minder groeizaam.

    Suikererwten of peulen kun je zaaien van half maart tot eind april volgens mijn VELT tuinboek. Wanneer je ze in je kasje zaait kun je nu zeker beginnen, maar het is niet perse noodzakelijk.

    Groeten,

    Jan

    By Blogger jansmoestuin, at 5:47 p.m.  

  • Dag Jan
    als ik het zo allemaal lees, dan ga je er ook dit seizoen weer flink tegenaan.
    Ook ik had hier die "gevlekte" chicorei staan (bij mij Cicoria variegata van Vlaams zaadhuis). Blijkt goed de vorst doorstaan te hebben. De Radicchio rosso die al gekropt was kon de vorst niet zo goed doorstaan hier.

    groetjes en succes in nieuwe seizoen,
    Luc

    By Anonymous Anoniem, at 9:03 p.m.  

  • zou ik dan het plan eens mogen bekijken wat je er in zet en wanneer (ik heb namelijk bijna de zelfde serre als jou 2.36_3.80 )
    alvast bedankt!

    By Anonymous Anoniem, at 6:56 p.m.  

  • Beste serre tuinder,

    Ik heb eigenlijk geen vast plan voor mijn kasje. Ik heb het min of meer in drie vakken ingedeeld (links en rechts van het middenpad en erachter). Ik had in de zomer een vak met komkommer, een vak met tomaat en een met paprika en kouseband (een klimboon). Eigenlijk is dat geen goede indeling want tomaat en paprika zijn verwant. Ik graaf dan ook om de paar jaar de grond uit de kas om hem te verversen.
    Als de planten teveel terug lopen, ruim ik ze op. Eerst de bonen en komkommer (spint), toen de tomaten (fytoftora) en pas toen de vorst binnen kwam de paprika's.
    Na de opruiming heb ik sla, Chinese kool, paksoi en andijvie gepoot, waarvan maar een heel klein deel de winter door is gekomen dit jaar. Het meeste heb ik eerder opgegeten en een flink deel van de rest is door de botrytus schimmel te pakken genomen.
    In de winter en zeer vroege voorjaar heb ik vrij ongeordend spinazie, radijs, veldsla, wortel, stengelui en snijsla ingezaaid. De eerste radijsjes heb ik alweer gegeten en de spinazie volgt zeer binnen kort.
    Binnen heb ik alweer tomaten en paprika's gezaaid. Komkommerplanten krijg ik elk jaar via mijn werk.
    Op het pad (van een soort rubber) laat ik planten overwinteren en afharden. Ik kan dan nog net bij de ramen.
    Mocht je een keer een goede indeling voor een kasje vinden, dan hou ik me van harte aanbevolen.

    Succes met je kasje.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 8:24 p.m.  

  • best jan
    mijn tomaatenplantjes deden het tot op heden erg goed tot dat ik deze morgen zag dat ze kleine bruine vlekes vertonen in het blad wat zou dat kunnnen zijn ?
    alvaste bedankt

    By Anonymous Anoniem, at 6:13 p.m.  

  • kan het zijn dat jouw serre van het merk euroserres is?

    By Anonymous Anoniem, at 9:55 a.m.  

  • Beste tomaten teler,

    Ik van hier uit niet zien wat de oorzaak van de bruine vlekjes is.

    Opkweek van tomaten kun je het beste redelijk warm doen en met veel licht. Geef niet te veel water. Beter te droog dan te nat telen.

    Opnieuw zaaien kan nog ruim een maand.

    Succes met je plantjes.

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 10:38 a.m.  

  • Beste serre liefhebber,

    Het was even zoeken naar de papieren die bij het kasje zaten, maar mijn vrouw wist ze te vinden.
    Mijn kasje is inderdaad van Euro serre. Ik heb het een aantal jaren geleden hier in het dorp tweedehands gekocht en zelf weer opgebouwd. Er zat ook nog electriciteit, een petroleumkachel en een regenleiding bij, maar die heb ik er niet meer ingebouwd.
    Het kasje bevalt prima. Ik wil er alleen nog een automatische raamopener bij kopen.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 10:58 a.m.  

  • een automatshe raam opener is echt wel welbesteed geld,ik heb mij een promomodel aangeschaft,met zaaibak en al,euroserres vind ik een van de beste merken en het is ook de best prijs voor een stevige serre !

    By Anonymous Anoniem, at 8:50 p.m.  

  • Mijn kasje komt van Slakas.
    Ben er dik tevreden mee.
    Die autm. raam opener is geen overbodige luxe !
    Vraagje :ik heb kalk over, mag ik dat ook aan de bessenstruiken strooien ?

    By Anonymous Anoniem, at 4:35 p.m.  

  • Hallo Jan,

    een goede tip om de zakjes met zaad op volgorde van zaaien te bewaren.

    Ik ben dat dit jaar ook gaan doen, het werkt een stuk fijner!

    By Anonymous Anoniem, at 10:51 a.m.  

  • Help! LUIS !

    Hallo Jan,
    Kun je me een tip geven om luis op sla (biologisch) te bestrijden?

    Alvast bedankt,
    Lisette

    By Blogger LEKE, at 10:04 a.m.  

  • Beste Jan,

    Ik heb zelf ook een blogger aangemaakt, daar ga ik foto's laten zien van mijn moestuin. En hopelijk krijg ik ook reacties.

    Mag ik jouw blogger als link er neerzetten?
    Groetjes, Lisette

    By Blogger LEKE, at 1:14 p.m.  

  • Beste lezers,

    Ik heb wat lang niet naar mijn blog gekeken, sorry daar voor.

    Over de luizen:
    Er is slazaad te koop van rassen die resistent zijn tegen de slalluis of Nasanovia. Dat zijn als ik goed ingelicht ben de rode luizen in de sla.

    Tegen wortelluis helpt voorzover ik weet niets. Er wordt wel aangeraden om niet te droof te telen.

    Er zijn ook biologische spuitmiddelen te koop tegen luizen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Het lastige van sla is dat de meeste rassen een krop maken en daar kom je niet in met bestrijdingsmiddelen.

    Succes met de sla.

    Groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 7:37 p.m.  

  • Beste Thea,

    Bessen hebben een neutrale tot iets zure grond nodig.

    ALs je het idee hebt dat de grond te zuur is kun je kalk strooien.

    Ik heb het zelf nooit gedaan. Gras en kool is erg dankbaar voor kalk.

    Groeten Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 7:39 p.m.  

  • Beste Lisette,

    Natuurlijk mag je mijn blog bij je links zetten.
    Laat je eigen blognaam een keer achter, dan kan ik een keer kijken op je blog.

    Alle interessante moestuinblogs die ik zie, zet ik bij mijn links.

    Succes met je tuin en met je blog.

    Groeten Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 7:42 p.m.  

  • Jan

    Als je de blog van iemand wil bekijken, hoef je alleen maar op de naam te klikken.

    Groetjes Thea

    By Anonymous Anoniem, at 8:10 p.m.  

Een reactie posten

<< Home