Jan's moestuin

5/11/2008

maart en april 2008

Helaas is mijn blog een beetje op de achtergrond geraakt.
Ik had weinig inspiratie tijdens het koude en later natte voorjaar.
En daarna begon het pas echt met al het zaai- en plantwerk en daar komt mijn andere hobby zeilen en mijn werk en gezin natuurlijk nog bij.

We zullen het koude slechte voorjaar maar snel vergeten met dit fantastisch zomerachtig weer.

Op mijn tuintje heb ik al flink water gegeven. Gisteravond de sproeier vergeten uit te zetten, die heeft twee uur gedraaid! Toch kon ik vanmorgen gewoon over de tuin lopen en schoffelen.



De eerste asperges zijn al weer geoogst en de volgende maaltjes nu ook!
Ze zijn heerlijk! Het witte plastic zit al weer boven.

Eind april heb ik zo'n beetje alles gezaaid en gepoot wat maar kan.
De opkomst was prima en de aardappels staan ook al bijna allemaal boven. De tuin staat praktisch vol na het zaaien van de bonen begin mei.



Er was ook nog wat te oogsten van vorig jaar.
De spinazie die ik in oktober en november gezaaid heb is nu bijna op. Er zit trouwens ook behoorlijk wat in de diepvries.

De nieuwe begint al weer te groeien, maar kwam te snel in bloei.
De volgende keer toch maar wat latere rassen gebruiken.


We hebben er trouwens wel wat verse blaadjes van gegeten.

De radijs (het linkse rijtje) zat vol met koolvlieglarven en was niet geschikt voor consumptie.


De beste vroege spinazie kwam trouwens, niet geheel overwacht, uit de kas.
De beste radijsjes trouwens ook. Die heb ik nog voor de eerste koolvlieg geoogst.


De kool (hier overwinteringskool) teel ik alleen nog onder insectengaas of vitrage. Ik heb last van de koolvlieg en de koolgalmug en daar komen nog zo'n dozijn duiven bij.

De voorste plant is eeuwig moes. Ik heb een heel klein stukje uit een demonstratietuin meegenomen. Volgend jaar hoop ik meer te hebben en het ook te kunnen eten.


Ik heb in de kas ook vroeg wat sla proberen te zaaien, maar daar is alleen de pluksla van opgekomen, deze zat al gauw onder de Bremia of valse meeldauw, maar we hebben er toch nog twee keer van gegeten.


Met zo'n koud voorjaar (even terug denken) is het verschil tussen slaplantjes in de kas en onbeschut in de moestuin groot. De plantjes zijn gelijk geplant.




En nu maar wachten op de verse aardbeien.
Op de achtergrond zie je al mijn afgedekte kool.

Succes met jullie tuintjes!

Labels:

6 Comments:

  • Hallo Jan,

    Je moestuin ziet er goed uit! Lekker he dat alles zo snel groeit met dit heerlijke warme weer.
    Bij mij in de kas groeit (en bloeit) er ook van alles. Geweldig om te zien...

    Ik heb eigenlijk nog geen ervaring met een eigen moestuin / kas, maar tot nu toe vind ik het ontzettend leuk.

    Zelf asperges kweken is dat niet veel werk? Kun je me er iets meer over vertellen?

    Over een paar dagen kun je vast al de aarbeien eten.. mjam mjam ik verheug mij er ook al op.

    Groetjes Lisette

    By Blogger LEKE, at 11:51 a.m.  

  • Dit is net 'n droom om vars groente uit die tuin te eet. Ons het moed opgegee. Te warm en droog in die somer. Groeityd in die winter te kort. Nou-ja mens kan nie alles hĂȘ nie ;~)

    Dit was lekker om te kyk en jou blog is baie goed gedoen.

    Gesondheid !

    By Blogger ericat, at 10:20 p.m.  

  • Beste Lisette,

    Asperges telen valt eigenlijk best mee. Het voordeel is dat je al heel vroeg in het voorjaar lekkere groente hebt.

    Je hebt een losse zandige grond nodig voor het afdekken van je aspergeplanten. De aanleg van een aspergebed is wat werk en je moet een beetje weten wat je doet, maar voor de rest gaat het eigenlijk vanzelf.

    Hier in Limburg kun je eenjarige aspergeplanten kopen. Deze wortelstokken zet je in een geul en die gooi je weer dicht. Het jaar erop kun je er een heuvel op maken. Ik meen dat je dan tot 15 mei kunt steken, het jaar daarop tot 1 juni en alle jaren daarna tot ongeveer 21 juni. Na die tijd moet het lof kunnen groeien om weer kracht op te doen.

    Bij Oranjeband kun je hybride zaad kopen. ALs je zelf zaait, moet je nog een extra jaar wachten voordat je gaat steken.

    Bij groenten in het nieuws van Luc Dedeene: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/het-uitplanten-van-aspergeplanten-gezaaid-of-gekocht

    kun je veel details vinden.

    Je moet goed nadenken waar je je asperges neer zet. Ze kunnen 15 jaar blijven staan en het lof wordt ongeveer twee meter hoog.


    Succes met je tuin en je blog.

    Met vriendelijke groeten,

    Jan.

    By Blogger jansmoestuin, at 3:32 p.m.  

  • beste Jan,

    in je blog van junie 2007 heb je het over je aardbeien waaronder je doordrangend ras elvira.

    volgens de info die ik heb gevonden gaat het het om een niet doordragend ras, misschien moet je het nog eens nakijken.

    graag zou ik een antwoord terug krijgen.

    alvast bedankt!

    mvg

    By Anonymous Anoniem, at 5:26 p.m.  

  • Hoi moestuinder,

    Dat kon wel eens kloppen. Wat de naam dan wel is, weet ik niet meer precies.

    Groeten,

    Jan

    By Blogger jansmoestuin, at 7:04 p.m.  

  • Dag Jan,

    Bedankt voor de informatie over de asperges. Ik denk dat ik het bewaar voor het volgende moestuinjaar. Dan ga ik een plaatsje reserveren hiervoor. Ik vind ze namelijk heerlijk om te eten en dat het dan uit eigen tuin komt lijkt me helemaal geweldig.
    Jammer dat je nu niet meer foto's laat zien van je tuin... Groetjes Lisette

    By Blogger LEKE, at 11:48 a.m.  

Een reactie posten

<< Home